Triumph des Willens
Leni Riefenstahl maakte in 1935 deze propagandafilm voor nazi-Duitsland, waarin een massale partijbijeenkomst van de NSDAP in vol ornaat wordt getoond.
Ik kon niet helpen dat ik dit een ontzettend intrigerende en knap gemaakte film vond. De nare figuren zoals Josef Goebbels, Heinrich Himmler en de Führer natuurlijk daargelaten. De beelden van de talloze strak georganiseerde parades in combinatie met close-ups van individuen werken betoverend. Dit alles laat zien wat voor fantastische cineaste Riefelstahl was. Tevens werkt het schrijnend, wetend welke gruwelen de nazi's teweeg hebben gebracht. Niettemin een fraai tijdsdocument.
World War 1 in Colour
De beelden uit de Eerste Wereldoorlog zijn we gewend in zwart-wit te zien. Ditmaal heeft een team van computertechnici de korrelige beelden ingekleurd. Dat geeft meteen een verfrissend beeld van een strijd die aanstaande woensdag precies 91 jaar geleden werd beëindigd. De zes episodes tellende serie kent een thematische opbouw en belicht daarmee aspecten die mij voorheen nog onbekend waren. Een waardevolle toevoeging zijn de interviews met stokoude veteranen, waaronder de recent overleden Harry Patch die een persoonlijk beeld geven van de strijd. Dit alles laat de oorlog minder tot het 'grijze' verleden behoren.