Kinky en mij leek het wel leuk om eens een algemeen Godzilla topic te beginnen met een beetje algemene info over de films en de geschiedenis van Godzilla ! Dus hierbij ! De originele Godzilla is geinspireerd en gebaseerd op Eugène Lourié´s film "The Beast From 20,000 Fathoms" uit 1953 waarin ook een monster ontstaat aan de hand van een atoom test. Godzilla werd in 1954 bedacht door de japanse producent Tomoyuki Tanaka tijdens een vlucht van Indonesie naar Japan. Tijdens de vlucht keek hij uit het raam over de oceaan en vroeg zich af wat er allemaal onder het zee oppervlak huisde en zo werd de gedachte van de oergigant Godzilla geboren ! Een ander leuk feit is dat monster eigenlijk helemaal niet Godzilla heet maar eigenlijk Gojira ! De naam Godzilla is eigenlijk onstaan door de amerikanen die de naam Gojira niet fatsoenlijk konden uitspreken en er toen gemakshalve maar Godzilla van gemaakt hebben. De eerste Godzilla film werd in 1954 door Ishiro Honda geregisseerd en door de Toho Studio´s geproduceerd. Dit was een van de duurste films ooit in Japan op dat moment en het was dus ook een grote gok en risico voor Toho of deze film ueberhaupt zou aanslaan. Regisseur Ishiro Honda putte veel inspiratie uit de nucleaire paranoia die in Japan onstond na Hiroshima in de tweede wereld oorlog en verwerkte dan ook vele van deze gevoelens in de eerste film en zowel het monster zelf, denk maar aan de radio actieve en de gedachte dat Godzilla een gemuteerde hagedis is die door een atoom proef gemuteerd is. Gelukkig bleek Godzilla een enorme box office hit voor Toho en snel het jaar daarop verscheen het eerste sequel "Godzilla Raids Again" en dit zou niet het laatse sequel zijn... Japanse Poster Godzilla Japanse Poster Godzilla Raids Again Grofweg kun je de 28 (officiele) Godzilla in 4 categorien indelen en dat zijn de volgende. LET OP !!! Door het onverwachte success van de eerste Godzilla sprong amerika natuurlijk in op deze rage en kocht de rechten op van de originele Godzilla en ook vele van de sequels. Helaas betekende dit wel dat vele van de originele japanse versies ingekort werden, een andere soundtrack kregen en soms zelfs door de amerikanen zelf gefilmd beeld materiaal toegevoegd werd ! Dit kwam ook deels door de koude oorlog en de vaak onderliggende anti amerikaanse boodschap in vele van de Godzilla films. Een van de beste voorbeelden is de originele Godzilla waarbij de amerikanen zelf scenes invoegden met de amerikaanse acteur Raymond Burr en de film ruim 20 min inkortten en het verhaal drastisch wijzigden ! Als eerste hebben we het origineel en het vervolg. Beide werden destijds nog in zwart-wit gefilmd en fullscreen. Deze kwamen in de periode van 1954-1955 uit. 1. Godzilla (1954 Japanse versie) - R4 AV Channel Godzilla - King Of The Monsters (1956 amerikaanse versie) 2. Godzilla Raids Again (1955 Japanse versie) De eerste serie (in kleur en cinemascope) begint hier eigenlijk. Deze serie liep van 1962-1969. De meeste hiervan hadden een aanzienlijk FX budget en werden redelijk goed gedubd in het engels. 3. King Kong VS Godzilla (1962/63) 4. Godzilla VS Mothra (1964) 5. Ghidrah - The Three Headed Monster (1964) 6. Godzilla VS Monster Zero (1965) - R4 Shock (dubbel DVD met Godzilla VS Mechagodzilla) 7. Godzilla VS The Sea Monster (1968) - R1 Columbia Tristar 8. Son Of Godzilla (1967) - R1 Columbia Tristar/R2 Green Cow 9. Destroy All Monster (1968) - R1 ADV Films 10. Godzilla´s Revenge (1969) - R2 Green Cow Monster Zero en Destroy All Monster waren zeer science fiction gericht en hadden futuristische settings (de jaren 80´en 90´). Dit zorgt voor wat verwarring in de plotlijn bij de latere films die zich weer in de 60er en 70er jaren afspelen. Wat ook nog te vermelden valt is dat Godzilla´s Revenge" eigenlijk maar een halve film is aangezien de film eigenlijk meer uit archief materiaal bestaat van "Son of Godzilla" en "Destroy All Monsters" met een dun verhaaltje er omheen gebouwd. Japanse Poster King Kong VS Godzilla Japanse Poster Godzilla VS Mothra The 70´s series begint hier, met veel beperktere budgets en tenekrommende engelse dubs die destijds in Hong Kong zelf werden verzorgd. Wat ook opvallend is dat vele films uit deze periode/serie zich meer op het jeugdige publiek richten en dus ook meer de kinderen als volwassenen aanspreken. 11. Godzilla VS Hedorah (1971) - R1 Columbia Tristar 12. Godzilla VS Gigan (1972) - R1 Columbia Tristar 13. Godzilla VS Megalon (1973) 14. Godzilla VS Mechagodzilla (1974) - R2 Green Cow/R1 Columbia Tristar 15. Terror Of Mechagodzilla (1975) Daarna werd het enige tijd stil om Godzilla aangezien de serie spaak liep en financiele poblemen zich binnen de Toho Studio´s voordeden zelfs het terug brengen van de eerste regisseur Ishiro Honda kon de serie oogschijnlijk niet redden van de ondergang. Maar als zovaak bij Godzilla films lijkt het monster alleen maar dood... Japanse Poster Godzilla VS Megalon Japanse Poster Godzilla VS Mechagodzilla Midden jaren 80´en 90´ word de Godzilla reeks weer tot leven gewekt door Toho met de film "Godzilla Returns" en begint men met een schone lei en doet net alsof de voorgaande films nooit bestaan hebben. Opvallend is dat in de 80´s/90´s reeks ook de films elkaar qua verhaallijn aardig opvolgen wat van te voor nooit het geval was en de films weer terugkeren naar het meer donkere en grimmige sfeertje van het origineel. 16. Godzilla Returns (1984/185) - R2 Green Cow 17. Godzilla VS Biollante (1989) - R2 Green Cow 18. Godzilla VS King Ghidorah (1991) - R2 Green Cow 19. Godzilla and Mothra - The Battle for Earth (1992) 20. Godzilla VS Mechagodzilla 2 (1993) - R1 Columbia Tristar/R2 Marketing Film *OOP* 21. Godzilla VS Space Godzilla (1994) - R1 Columbia Tristar (double bill met Godzilla VS Destoroyah) R2 Marketing FIlm *OOP* 22. Godzilla VS Destoroyah (1995) - R1 Columbia Tristar (double bill met Godzilla VS Spacegodzilla) R2 Marketing Film *OOP* LET OP !!! Zowel R1 double bill DVD van Columbia Tristar en de losse R2 releases van het duitse Marketing Film bevat wel japanse versies van de film maar met engelse dub om een of andere vreemde reden Japanse Poster Godzilla Returns Japanse Poster Godzilla VS SpaceGodzilla Als laatste komt de Millenium series en zoals de titel doet vermoeden begon deze in 2000 nadat de japanners duidelijk hun ontevredenheid lieten merken over het amerikaanse misbaksel van Roland Emmerich uit 1998 wat bij de fans zeer schlecht aankwam. 23. Godzilla 2000 (1999/2000) - R2 Green Cow/R3 Universe Laser 24. Godzilla VS Megaguirus (2000) - R1 Columbia Tristar/R3 Universe Laser 25. Godzila, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack (2001) - R2 Green Cow/R1 Columbia Tristar/R3 Universe Laser 26. Godzilla Against Mechagodzilla (2002) - R1 Columbia Tristar/R3 Universe Laser 27. Godzilla - Tokyo S.O.S. (2003) - R2 Green Cow/R1 Columbia Tristar/R3 Universe Laser 28. Godzilla - Final Wars (2004) - R1 Columbia Tristar 29. Godzilla 3-D (IMAX nog niet verschenen) Japanse Poster Godzilla VS Megaguirus Japanse Poster Godzilla Final Wars LET OP !!! Achter de titels heb ik met een R (regio) en nummer aangegeven of er momenteel een DVD release is van de film en van welk label, maar natuurlijk wel alleen als het de originele japanse versie is en in het originele beeldformaat en met minimaal engelse ondertiteling (of nederlandse). Zou je toch een DVD release vinden maar staat die hier net vermeld op mijn lijst dan gaat het ofwel om de amerikaanse cut van de film of om een DVD release die niet in het korrekte beeldformaat is aangezien er nogal wat fullscreen budget releases de ronde doen of een van de vele japanse Toho DVD releases die helaas geen engelse ondertiteling bevatten. Heb je vragen over een bepaalde DVD release die hier vermeld (of ook niet vermeld) staat dan laat het effe weten
Leuk initiatief Khadafi! Ik zie de Gojira's ook erg graag en wil ze steeds maar allen hebben op dvd. Ik heb er al een aantal maar ik moet er ook nog wat vervangen op vhs. Daarnaast heb ik ze ook nog niet allemaal compleet, wat wel zal gaan gebeuren eerdaags. Ben laatst zelf ook nog aan het zoeken geweest naar fatsoenlijke uitgave's die dus wel origineel Japans zijn met engelse ondertiteling. Was niet echt de meest gemakkelijke zoektocht en heb het toen opgegeven. Nu zijn er dus ook een aantal in Nederland verschenen wat mij weer tot koopdrang doet overgaan. Maarja je wil alles compleet hè. Al met al, leuke topic!
Thanx Ian ! Ik heb achter de titels de regio en labelnaam vermeld als er een DVD van is die de originele japanse versie bevat plus engelse of nederlandse ondertiteling. De R1 zul je allemaal terug kunnen vinden bij www.DVDpacific.com en de regio 3 bij www.HKflix.com De regio 2 releases van Green Cow zijn gewoon de nederlandse DVD releases die je bij Free en Van Leest vind en de R4 releases krijg je bij bijna iedere australische dvd shop. In duitsland zijn ook een heel stel van de zeldzamere Godzilla film uitgekomen maar allemaal met duits geluid of duitse sub dus die heb ik maar niet vermeld aangezien niet iedereen hier duits zal kunnen verstaan of lezen denk ik ?!? Maar deze volgende Godzilla films zijn dus op DVD uit en bevatten de originele japanse versies in het juiste beeldformaat met oftewel engelse of nederlandse ondertiteling, ik hoop dat je er wat mee kunt beginnen Ian ! 1. Godzilla (1954 Japanse versie) - R4 AV Channel/R2 Green Cow 6. Godzilla VS Monster Zero (1965) - R4 Shock (dubbel DVD met Godzilla VS Mechagodzilla) 8. Son Of Godzilla (1967) - R1 Columbia Tristar/R2 Green Cow 9. Destroy All Monster (1968) - R1 ADV Films 10. Godzilla´s Revenge (1969) - R2 Green Cow 11. Godzilla VS Hedorah (1971) - R1 Columbia Tristar 12. Godzilla VS Gigan (1972) - R1 Columbia Tristar 14. Godzilla VS Mechagodzilla (1974) - R2 Green Cow/R1 Columbia Tristar 16. Godzilla Returns (1984/185) - R2 Green Cow 17. Godzilla VS Biollante (1989) - R2 Green Cow 18. Godzilla VS King Ghidorah (1991) - R2 Green Cow 20. Godzilla VS Mechagodzilla 2 (1993) - R1 Columbia Tristar/R2 Marketing Film *OOP* 21. Godzilla VS Space Godzilla (1994) - R1 Columbia Tristar (double bill met Godzilla VS Destoroyah)/R2 Marketing Film *OOP* 22. Godzilla VS Destoroyah (1995) - R1 Columbia Tristar (double bill met Godzilla VS Spacegodzilla/R2 Marketing Film *OOP* 23. Godzilla 2000 (1999/2000) - R2 Green Cow/R3 Universe Laser 24. Godzilla VS Megaguirus (2000) - R1 Columbia Tristar/R3 Universe Laser 25. Godzila, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack (2001) - R2 Green Cow/R1 Columbia Tristar/R3 Universe Laser 26. Godzilla Against Mechagodzilla (2002) - R1 Columbia Tristar/R3 Universe Laser 27. Godzilla - Tokyo S.O.S. (2003) - R2 Green Cow/R1 Columbia Tristar/R3 Universe Laser 28. Godzilla - Final Wars (2004) - R1 Columbia Tristar Raar is wel zodat de R1 en R2 DVD releases van "Godzilla VS Spacegodzilla" en "Godzilla VS Destoroyah" de originele japanse versies bevatten maar wel een engelse dub hebben in plaats van japanse geluid.
Mooi topic hoor Khadafi. Ik heb alleen niks met Godzilla en daar zal ook niet zo snel verandering in komen, maar toen ik onderstaande las vroeg ik mij iets af: "Tijdens de vlucht keek hij uit het raam over de oceaan en vroeg zich af wat er allemaal onder het zee oppervlak huisde en zo werd de gedachte van de oergigant Godzilla geboren !" Is Godzilla een waterbeest? :-k
godzilla is toch een gemuteerde amfibie (reptiel die zowel in het water als op het land leeft) die door de atoomproeven ietwat uitgroeid tot wat hij nu is?? Toch blijf ik het intressante films vinden en ben dan nu ook bezig om ze in mijn verzameling te krijgen. mooie topic khadafi!!
Eerlijk gezegd ben ik ook een beetje verbaasd aangezien Godzilla inderdaad door een atoombom muteerde maar dat verhaaltje over onder water oppervalk staat op de nederlandse DVD´tjes vermeld. Dit was voor mij als Godzilla fan ook nieuw maar ik ga er maar vanuit dat dit inderdaad klopt zover. Overigens is de originele Godzilla weer geinspireerd en gebaseerd op Eugène Lourié´s film "The Beast From 20,000 Fathoms" uit 1953 waarin ook een monster ontstaat aan de hand van een atoom test.
Ik hoop echt dat U het verschil kent tussen een amfibie en reptiel, los van dit topic. Godzilla kan absoluut geen amfibie zijn want anders zou zijn zoon zeker met kieuwen hebben rondgelopen. (Amfibiën worden geboren met kieuwen, deze verdwijnen naar mate ze evolueren). Ikzelf ben al van kindsaf fan van Godzilla en laat nu net The Son Of Godzilla de eerste film zijn dat ik gezien heb uit deze reeks. Wat ook leuk is aan deze films is dat de monsters soms ook verschijnen in andere films, ik denk dat de hype daar in Japan echt enorm moet zijn wanneer er opnieuw zo'n film uitkomt. Zo heb je BV Baragon, een monster dat voorkomt in Destroy All Monsters en Giant Monsters All-Out Attack maar eigenlijk voor hij Godzilla ooit had ontmoet al tegen een reuze-frankenstein had gevochten in Frankenstein Conquers the World aka Frankenstein vs. Baragon (1965). Mothra deed maar liefst mee in 12 films! (al vind ik dit 1 van de mindere figuren) Nog voor Mothra oog in oog kwam te staan met Godzilla debuteerde zij al in 1961 al op het witte doek om nadien al meteen 2X te verschijnen in hetzelfde jaar samen met Godzilla. ( Godzilla VS Mothra 1964 en Ghidrah - The Three Headed Monster 1964 ) Het gevecht tussen Godzilla en haar in Tokyo S.O.S. blijft wel een subliem stukje spektakel. M'n vriendin snapt al jaren niet wat in deze films zie, ik kan het niet verklaren maar wanneer ik naar die films kijk lijkt het alsof ik terug in m'n jeugdjaren zit, back in monsterworld!!! Wat vinden jullie trouwens van z'n Engelse variant Gorgo? Deze vond ik al even charmant, al mochten die z'n oortjes wel gewoon stil blijven staan . Eigenlijk echt wel een schitterend topic!
amfibie (reptiel die zowel in het water als op het land leeft) Ik hoop echt dat U het verschil kent tussen een amfibie en reptiel, los van dit topic. Godzilla kan absoluut geen amfibie zijn want anders zou zijn zoon zeker met kieuwen hebben rondgelopen. (Amfibiën worden geboren met kieuwen, deze verdwijnen naar mate ze evolueren) ja klopt dom van mij aangezien ik zelf vroeger heel veel reptielen heb gehad.Maar waarom moest zijn zoon dan kieuwen hebben??(terwijl godzilla al gemuteerd was).Door de hele evolutie heen zijn er al vreemde dingen gebeurd.Dino's die zijn uitgestorven maar de krokodillen en spinnen (en andere geleedpotigen en insecten) hebben het wel overleefd!Zelfs slangen hadden vroeger poten.Dus waarom kan door zo'n atoomproef de evolutie niet sneller gaan??Tis een beetje out off topic dus misschien is godzilla eerst wel een zee-leguaan geweest.WIE WEET???sorry. maar ik blijf het een goede topic vinden.
"The Godzillasaurus was the dinosaur that was originally mutated into Godzilla by the Lagos Island H-Bomb test. However, Futurians, in an attempt to avoid Godzilla's birth, traveled back in time and moved the Godzillasaurus into the ocean in the present, making it miss the H-Bomb test all together. However, a nuclear sub wreck in that area mutated the Godzillasaurus into a bigger, meaner Godzilla." Deze theorie is wel pas in 1991 gebruikt in Godzilla vs. King Ghidora. In de US versie verwijzen ze wel idd naar de leguaan.
Even het topic weer omhoog gooien. Ik heb sinds een aantal weken pas Godzilla ontdekt (de VS versie er buiten gelaten) en wat een prachtige films. De Nederlandse uitgaves zijn ook van perfecte kwaliteit. Binnenkort maar weer een paar films erbij halen.
Ben nog een kompleet godzillanalfabeet - welke film zouden jullie me aanraden van de Green Cow-uitgaves om het water te testen ?
Deze heb ik ondertussen gezien: Godzilla VS Biollante (1989) - Mooie en sfeervolle effecten jammer dat hij en beetje traag op gang komt. 8/10 Godzilla VS King Ghidorah (1991) - Belachelijk verhaal maar een erg vermakelijk deel. 8,5/10 Godzilla VS Mechagodzilla (1974) - Dit is er eentje voor de echte cheesefreaks. Helaas geen steden die verwoest worden. 7,5/10 Godzila, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack (2001) - Geweldige effecten worden afgewisseld met overbodige computer effecten. 8,0/10
Godzilla 2000 - Tot nu toe de minste die ik heb gezien. Traag en een aantal uiterst slechte computer effecten. Godzilla zelf daarintegen ziet er wel heel gaaf uit. 6,5/10 Godzilla Tokyo SOS - Geweldig deel in alle opzichten. 8,5/10
Misschien een tip: de Godzilla-reeks van Green Cow zit inmiddels in de 3-voor-15 actie bij FRS en Van Leest. 8)
Ik ben eigenlijk via deze tread wat meer geïntresseerd geraakt in Gojira en heb daarom ook een aantal films gekocht (heb nu 10 delen van Godzilla en dan nog een aantal andere Kaiju's). De originele had ik al en vond ik erg goed, ik heb gister Godzilla vs. Mothra gezien, hij keek lekker weg, morgen maar weer een deeltje kijken 8)
Ik vraag me af in hoeverre een film van deze leeftijd een upgrade kan zijn tegen over de bestaande dvd(s). Ik denk dat ik hem koop
Maar matige upgrade naar mijn mening: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews20/godzilla_dvd_review.htm