Als je dit leest, denk je waarschijnlijk aan een van de volgende dingen: Eindelijk, een lichte achtergrond! Alweer een vernieuwde Cinema Extreme, houdt die onzin dan nooit op? Wat is dit voor website? In het geval van die laatste vraag: welkom! Kom gezellig meepraten over genrefilms. De tweede vraag is belangrijker, en verdient een weloverwogen antwoord. Ik zal het - voor de verandering - zo kort mogelijk proberen te houden. Ongeveer anderhalf jaar geleden kreeg het forum een compleet redesign. Met de nadruk op differentiatie werd een layout ontworpen waarmee de site op geen enkel ander forum leek. Je zou echter kunnen stellen dat de gelikte grafische vormgeving een optimale gebruikerservaring in de weg zat. Knoppen waren bijvoorbeeld klein, verborgen of onduidelijk in functionaliteit, en in een oogopslag leek de site niet eens op een forum. Achter de schermen speelde een ander probleem: vanwege onze aanpassingen aan de Simple Machines Forum (SMF) software bleek het up-to-date houden hiervan een nachtmerrie. Dus, slechts anderhalf jaar nadat iedereen moest wennen aan een compleet nieuw uiterlijk van Cinema Extreme, mag je dat nog eens overdoen! Dat is best vervelend, en daarom beloof ik plechtig dat dit niet nog eens zal gebeuren in de nabije toekomst. Echter, er zijn voordelen! We zijn namelijk overgestapt naar een gloednieuw, modern, snel en eenvoudig platform, dat XenForo heet. Het eerste dat je op zal vallen is dat de site weer op een doorsnee forum lijkt (qua uiterlijk). Dat is een bewuste, drempelverlagende keuze, omdat nieuwe bezoekers meteen weten met welk type website ze te maken hebben. Wel keren er ideeën van de oude website terug, met name de subtiele, sfeerbepalende filmwallpapers. De andere grote verandering is de kleurstelling: van witte letters op een zwarte achtergrond, is nu gekozen voor grote, zwarte letters op een lichtgekleurde achtergrond. Hopelijk komt dit hoge contrast de leesbaarheid ten goede. Een groot voordeel voor de beheerder en moderators is dat de site nu zeer eenvoudig bij te werken is naar nieuwe versies van de software, welke beveiligingsverbeteringen, bugfixes en nieuwe features met zich meebrengen. Topics en berichten modereren gaat eveneens een stuk soepeler. Dit zijn geen zaken die van belang zijn voor de gemiddelde gebruiker, maar wel voor de overweging van het overstappen naar nieuwe forumsoftware, dus toch toch even het vermelden waard. Een overstap naar nieuwe forumsoftware zorgt er altijd voor dat sommige functies op een andere manier, of helemaal niet meer werken: Geanimeerde avatars zijn voorlopig niet meer mogelijk. Avatars die je niet hebt geupload naar Cinema Extreme zijn niet overgezet naar de nieuwe site. Niet alle profielgegevens zijn overgenomen. TinyPic integratie is afwezig. Persoonlijke berichten die je hebt verstuurd en ontvangen op de oude site, staan door elkaar in je inbox. PB's die je vanaf nu verstuurt zullen echter weer werken zoals verwacht. Overigens heten PB's voortaan "Conversaties". Dit is een belangrijke: oude URL's werken niet meer (niet in berichten die verwijzen naar andere berichten op het forum, en ook niet op andere websites die naar Cinema Extreme verwijzen.) Dit komt door een andere URL structuur die XenForo handhaaft. Dingen die niet meer werken, worden echter gecompenseerd met nuttige toevoegingen: Afbeeldingen kun je onder je bericht uploaden naar Cinema Extreme, en met een druk op de knop toevoegen aan je bericht als volledige afbeelding of thumbnail. Voordeel: deze staan op onze server en worden niet verwijderd na verloop van tijd. Het plaatsen van trailers en andere video's gaat net zo eenvoudig als voorheen: kopieer de URL in de adresbalk van je browser, en plak hem in je bericht. Dit werkt nu ook voor video's op www.traileraddict.com. Onder ieder bericht staat een "Leuk" knop, een functie die je wellicht kent van Facebook en Google. Hiermee kun je aangeven of je bepaalde berichten leuk vindt, met als doel het stimuleren van nuttige of leuke berichten. Naast deze nieuwtjes zijn er andere, ingrijpende veranderingen. Cinema Extreme is vanaf nu bereikbaar op www.cinema-extreme.com; voorheen was dat www.cinema-extreme.com/forum. Allebei de URL's werken, maar de laatste zal je automatisch doorverwijzen naar de eerste. De andere grote verandering is de forumindeling. Forums zijn nu heringedeeld, verwijderd, of toegevoegd. Zo vallen Europees, Aziatisch en Nederlands nu onder de noemer Horror & Cult, zijn de Polls verdwenen (de topics worden verplaatst naar andere forums), en hebben we twee nieuwe forums: DVD, Blu-ray & Distributie, met als subforum DVD en Blu-ray reviews (waar alle reviews naar verplaatst zullen worden), en een heus Handel forum, zodat niet langer alle aangeboden films in één topic hoeven worden geplaatst. We zijn er bijna, maar voordat ik afsluit, nog enkele tips. Het opmaken van berichten gebeurt middels de zogenoemde TinyMCE editor, een What You See Is What You Get (WYSIWYG) editor die de opmaak van tekst voor zijn rekening neemt, en tevens probeert over te nemen als je tekst van een document of website erin plakt. Wil dat niet lekker lukken, of wil je alleen tekst kopiëren/plakken zonder opmaak, klik dan op het knopje rechtsboven in de editor. Dan schakel je over naar de BBCode editor, waar je volledige controle hebt over je tekst, en bovendien kun je daar tekst plakken zonder opmaak over te nemen. Je kunt je abonneren op topics. Dat doe je door op "Volg Topic" te klikken, rechtsboven ieder topic dat je aan het lezen bent . Op deze manier blijf je op de hoogte van reacties op topics die jij interessant vindt, handig als je bijvoorbeeld een verkooptopic hebt geopend. Je kunt kiezen voor een e-mailmelding, maar als je dat niet wil, dan komt er gewoon een melding te staan bovenaan iedere pagina. Voor meer nuttige tips, moet je zeker even de Help pagina bekijken. Tot slot raad ik iedereen aan om je profiel zo volledig mogelijk in te vullen, en kijk ook even naar de verschillende instelmogelijkheden die je daar aantreft. Avatars mogen nu 200 bij 200 pixels zijn, veel groter dan voorheen, dus wellicht wil je van de mogelijkheid gebruik maken om een nieuwe aan te maken. Er moeten nog een heleboel topics verplaatst worden, dus het kan zijn dat je topics tegenkomt in het verkeerde forum. Mocht je rare dingen tegenkomen waarvan je vermoedt dat het bugs zijn, laat het dan zeker even weten! En nu zijn jullie zijn aan de beurt! Indrukken, ervaringen, reacties, haatmail: laat maar horen alsjeblieft "Ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden" - Oeps!
Was al effe bezig om in te loggen en een nieuwe avatar te uploaden... Effe wennen maar er zijn zeker veel nieuwe leuke features. Wat zijn die "punten" eigenlijk?
Dit zal ff wennen zijn aangezien ik de vorige layout prachtig vond (hier hebben we het lang en breed over gehad dus ik ga het niet opnieuw aankaarten) maar deze nieuwe software zal ook ongetwijfeld z'n leukigheden hebben, ik ga ff alle features doorsnuffelen want als Klutz weer eens niet kan inloggen moet ik hem toch kunnen helpen natuurlijk
Na een valse start gisteravond, zijn we nu echt online! Het uploaden en inrichten van de vernieuwde website legde volgens de webhost erg veel druk op hun netwerk, waardoor ze Cinema Extreme tijdelijk uit moesten schakelen. Het is nog even afwachten hoe de website de komende dagen presenteert: ik hoop dat alles soepel verloopt vanaf nu, en de site niet meer offline wordt gehaald.
Looks nice allemaal gisteren beetje zitten rond neuzen very nice maar wat is er met de monstersquad gebeurt en het "new member" thingy?
Nog een huishoudelijke mededeling: de zoekfunctie zal vandaag nog niet (goed) werken. Deze zal waarschijnlijk morgen weer operationeel zijn.
Goed dat je het zegt Gebruikersaccounts worden vanzelf opgewaardeerd, maar dit duurt even omdat dat opwaarderen een geautomatiseerd proces is dat nog niet de kans heeft gekregen om plaats te vinden (omdat de site offline was). Komt vanzelf goed vandaag!
Oke cool en nogmaals looking good en dikke booh en middelvinger naar die webhost! Ik bedoel je zit je zelf in een rsicarpeltunnelsyndroom te programmeren en poef ineens te druk! dag!
eindelijk terug online ziet er tof uit (al vond ik het zwart wel toffer ) ik ben eens benieuwd naar alle nieuwe dinges hier... weer een hoera voor onze Cinex!
Die "punten" waar ik het over had zijn de trofeepunten. Hoe citeer ik iets trouwens (zonder te reageren op een post)? Ik zag dat je nu kan doneren! En nu verkennen/uitproberen maar!
Je hoeft niet op een button te klikken, je kan tikken in het lege veld naast je avatar en op Post Reactie klikken