Ik ben niet erg bekend met het genre "giallo" omdat het me eigenlijk nooit zo bezig hield ops: , maar daar wil ik eens verandering in brengen. Ik ken uiteraard wel alle Argento films en was er aan verslaafd. Vreemd dus dat ik het giallo genre niet wat verder ben gaan uitpluizen eigenlijk. Maar aan de andere kant denk ik dat Argento weer een geval apart is! Afgezien van zijn latere films Phantom of the Opera en The Card player vind ik het fantastische films en ze werken gewoon verslavend. Ik wil dus van de experts hier weten wat de meesterwerken uit het giallo genre zijn buiten Argento's films en mogelijk ook welke versie het beste is aan te schaffen aangezien van veel films verschillende releases zijn. Ik ben o.a. erg benieuwd naar "All the colors of the Dark" van Sergio Martino en heeft de US release echt zo'n slechte transfer? Er zijn hier genoeg titels te vinden en ze zullen allemaal ook wel goed zijn zo te lezen, maar welke zijn nou echt de betere om mee te beginnen?
where to begin?? Ik vind eigenlijk wel dat Giallo inmiddels een erg rekbaar begrip is geworden en wordt te pas en te onpas overal gebruikt net als de term Cult. Maar goed het gaat eigenlijk om de films zelf natuurlijk.... Sergio Martino is inderdaad een goede keus om mee te beginnen, die man heeft een hoop leuks gemaakt. Andere titels zo even uit de losse pols die aanraders zijn: -Perfume of the Lady in black -Seven Blood Stained Orchids -What have you done to Solange? -House with the Laughing Windows -Case of the Scorpions tale -Zeder -My dear killer er is uiteraard zo veel meer maar als ik jouw was zou ik eerst eens wat van het bekendere werk proberen om te zien of het genre jouw wel ligt!
Dat is idd nog maar de vraag. Daarom wil ik met het betere werk beginnen, en als ik het niks vind dan kan ik er meteen weer mee stoppen. The House with the laughing Windows heb ik al en was best heel aardig! Ik hoop dat Euro Cult Fan "Strange vice" nog voor me heeft en ik heb de "Killer Queen" boxset van Emilio Miraglia in bestelling staan. (Al zijn dat misschien geen pure giallo's) Puur giallo hoeft trouwens ook niet, ik denk dat met een beetje bovennatuurlijk scheutje mij beter zal liggen. Belangrijk vind ik : lekkere dames, een sfeervolle soundtrack, acceptabel acteerwerk en het liefst een bizar plot met veel onmogelijke twists en turns! Bedankt in ieder geval al voor de tips!!!
Hmmm eens kijken The Brood het genre is natuurlijk geweldig groot maar ik zal de interessanste titels eens opsommen die momenteel ook op DVD uit zijn en toch zeker de moeite waard zijn om een keer te bekijken al dan niet zelf te bezitten als gerespekteerde giallo fan . Daarbij zou ik sowieso Anchor Bay´s "Giallo Boxset" in huis halen want die zijn alle 4 erg goed en de Emilio P. Miraglia box van Noshame en de Luciano Ercoli collection van Noshame. Wat de transfer aangaat van "All Colors Of The Dark" die is zover ik weet perfekt, wat zou er dan mis mee moeten zijn ?!? De Shriek Show ziet er in ieder geval een heel stuk beter uit dan mijn duitse Marketing Film DVD release. - Lizard in Woman´s Skin (Lucio Fulci) - R1 Shriek Show - Don´t Torture a Duckling (Lucio Fulci) - R1 Anchor Bay - Seven Notes in Black (Lucio Fulci) - R1 Alfa Digital - What have They Done To Solange ? (Massimo Dallamano) - R2 Italiaanse IFF DVD - Seven Bloodstained Orchids (Umberto Lenzi) - R1 Shriek Show - Spasmo (Umberto Lenzi) - R1 Shriek Show - My Dear Killer (Tonino Valerii) - R2 Duitse X Rated DVD - Blood and Black Lace (Mario Bava) - R1 VCI - Strange Vice of Ms. Wardh (Sergio Martino) - R1 Noshame - Torso (Sergio Martino) - R1 Anchor Bay of R2 X Rated - All Colors Of The Dark (Sergio Martino)- R1 Shriek Show - Your Vice is a Locked Room and Only i Have The Key (Sergio Martino) - R1 Noshame - Case of the Scorpions Tale (Sergio Martino) - R1 Noshame - The Fifth Cord (Luigi Bazzoni) - R1 Blue Underground - The Pyjama Girl Case (Flavio Mogherini) - R1 Blue Underground - Who Saw Her Die ? (Aldo Lado) - R1 Anchor Bay - The Bloodstained Shadow (Antonio Bido) - R1 Anchor Bay - House With Laughing Windows (Pupi Avati) - R1 Image Entertainment - Zeder (Pupi Avati) - R2 Italiaanse 20th Century Fox DVD - Watch me When i Kill (Antonio Bido) - R2 Duitse X Rated onder de titel "Stimme Des Todes" - Short Night Of The Glass Dolls (Aldo Lado) - R2 Duitse Koch Media onder de titel "Malastrana" - Death Walks At Midnight (Luciano Ercoli) - R1 Noshame - Death Walks on High Heels (Luciano Ercoli) - R1 Noshame - The Red Queen Kills 7 Times (Emilio Miraglia) - R1 Noshame - The Bloodstained Butterfly (Duccio Tessari) - R2 Spaanse Manga Films DVD - Black Belly of The Tarantula (Paolo Cavara) - R1 Blue Underground - Delirium (Renato Polselli) - R1 Anchor Bay - Death Carries a Cane (Maurizio Pradeaux) - R2 oostenrijkse Copernicus dubbel DVD gelimiteerd op 666 stuks onder de titel "Die Nacht Der Rollenden Koepfe" - Phantom of Death (Rugggero Deodato) - R2 Duitse X Rated DVD onder de titel "Der Tod Wartet in Venedig" - Body Puzzle (Lamberto Bava) - R1 Madacy Records - Death Laid an Egg (Guillo Questi) - R2 Japanse King Records DVD En dan heb je natuurlijk nog de trashy giallo´s die eigenlijk meer gewoon om sex en geweld gaan zoals, geen superschlechte films maar toch ietsje minder dan de doorsnee giallo: - Strip Nude For Your Killer (Andrea Bianchi) - R1 Blue Underground - Fatal Frames (Al Passeri) - R1 Synapse - Delirium (Lamberto Bava) - R1 Shriek Show - French Sex Murders (Ferdinando Merighi) - R1 Mondo Macabro - The Midnight Killer (Lamberto Bava) - R2 Duitse X Rated DVD - Eyeball (Umberto Lenzi) - R2 Duitse Marketing Film DVD onder de titel "Labyrinth Des Schreckens"[/b]
Hmm, ja de meeste reviews zijn toch wel positief Ik weet niet meer waar ik gelezen had dat het een slechte transfer was. Misschien verwar ik hem met een andere . Of het was deze van whiggles, maar die zit meestal te zeiken. Misschien moet hij maar eens een andere dvd-speler gebruiken. Bedankt voor de tips Khadafi, maar nu weet ik nog niet waar ik moet beginnen Zoals gezegd, heb ik de "Emilio Miraglia" box al in bestelling staan en hopelijk nog "Strange Vice.." van ECF. Ik ga denk ik maar eens met de US uitgaves beginnen aangezien DVDpacific een prettige shop is.
Ik zou zeggen haal ze allemaal in huis The Brood ,maar ik vind het altijd een beetje moeilijk te peilen wat voor giallo´s mensen graag zien. Sommige mensen moeten het echt van de trash giallo´s zoals "Strip Nude For Your Killer" hebben en andere willen weer meer serieuzere en complexere giallo´s ala "Autopsy". Maar de giallo´s van Lucio Fulc, Sergio Martino, Mario Bava en Luciano Ercoli steken er toch wel boven uit, en "What Have They Done Solange ?" is ook een giallo must. Voor de rest zou ik gewoon een beetje experimenteren dan krijg vanzelf de smaak te pakken voor een bepaalde regisseur/stijl. En zoals gezegd de giallo box van Anchor bay zou ik ook zeker in huis halen, 4 top giallo´s voor een zacht prijsje !
Wat ik graag zie had ik hierboven ergens al aangegeven. Ik denk dat een prachtige score van Morricone of Bruno Nicolai al veel goed kan maken bij mij. De muziek uit de trailer van "Strange vice..." van Nora Orlandi klinkt ook fantastisch!! Tips wat dat betreft??
Who Saw Her Die? in dat geval! Morricone gebruikt veel kinderzangkoren, heel mooi bij het thema van kindermoorden. Sowieso een zeer goede giallo. En om te beginnen zou ik ook zeker de Luciano Ercoli box in huis halen, zeer vermakelijke pulp Fulci's Lizard in a Woman's Skin en Don't Torture a Duckling zijn weer twee serieuzere titels, beide zeer goed gemaakt en weer mooie Morricone muziek. Maarja, deze titels zijn allemaal al genoemd, dus het is aan jou om te kiezen
De giallo's van Sergio Martino ben ik niet zo dol op als de meesten dat blijken te zijn - vind ze wel onderhoudend, maar kan er niet de meesterwerken in zien waar iedereen het over heeft. All the Colors of the Dark zou ik dan ook niet meteen aanraden - Martino's beste vind ik The Strange Vice of Mrs. Wardh. What have they done to Solange ? heeft een mooie Morricone soundtrack en is één van de beste voorbeelden van het genre. Who saw her die en Don't torture a Duckling kan ik ook warm aanbevelen. Van de laatste Blue Underground-lichting vind ik Black Belly of the Tarantula een aanrader. Ik heb ook een zwak voor The New York Ripper, al besef ik wel dat niet iedereen dit deelt. Zou 'm toch 'ns proberen moest je 'm nog niet gezien hebben. Vermits je de Argento's al gezien hebt - mijn inziens kan wel niemand in het genre aan 'm tippen, dus verwacht dat niet meteen. Ik hou van giallo's en heb er toch redelijk wat gezien, maar m'n top vier giallo's blijven van Argento. The man's got style.
Die heb ik al gezien en vond er niet veel aan. Het is wel al weer wat jaartjes geleden. Ik twijfel daarom ook ernstig aan Don't Torture a duckling en Lizard in a woman's skin! Ik vind Fulci's GORE films goed te pruimen, maar of de man ook goede giallo's kan produceren weet ik dus niet. The New York Ripper was in ieder geval niet mijn ding....irritante film zelfs.
Who saw her Die gaat zeker komen, en ik denk die Luciano Ercoli box ook wel denk ik dan. Is er trouwens wat bijzonders aan, of gewoon een keepcase? Misschien moet ik die Fulci's dan ook maar eens een keertje wagen, als ze niet zo irritant zijn als New York ripper.
Irritant ? Het Donald Duck-stemmetje neem ik aan ? Inderdaad nogal een ongelukkige keuze van Fulci - vind de film voor de rest heel sterk, kompromisloos gemeen en sleazy. De oudere giallo's van Fulci zijn kompleet anders van sfeer - zit ook ongeveer 10 jaar tussen. Helemaal niet zo rauw. Moet je geen zorgen maken hoor.
Dit was 1 van de eerste kennismakingen met Lucio Fulci en omdat gore hoog bij mij aangeschreven staat, is me de tepelscène altijd bijgebleven...
Zoals eerder gezegd zijn er nogal wat smaken te ontwaren binnen het genre. In principe is elke italiaanse thriller een giallo te noemen, dus er is nogal een grote hoeveelheid om uit te kiezen. Die box is aardig, maar je kan ook een kijkje nemen naar de laatste paar gialli die door blue underground zijn uitgebracht, er zit geen slechte tussen: black belly of the tarantula, forbidden photos of a lady under suspicion, pyjama girl case & fifth cord. om het een beetje beknopt te houden zou ik zeggen: probeer blood and black lace, what have you done to solange, strange vice of mrs wardh, eyeball en wellicht een van de recente blue undergrounds (black belly bv). Bij deze films is de kans groot dat de vonk overslaat.
Eyeball kan ook zeker niet tippen aan de andere titels uit dat rijtje, het is in die zin ook geen klassieker, maar het is wel een giallo die de meest bekende giallo-kenmerken uitvergroot in zich heeft. Ik denk als je nog een beetje aan het rondkijken bent, dat het wel een goed beeld geeft van wat het genre zoal inhoudt (en ik vind het overigens een trashy treat ).
Wat het genre zoal inhoud is me wel bekend hoor! Wil alleen een beetje verder gaan kijken naast de films van Argento.