Ik ben vanmiddag naar Horizonica geweest en hij was echt bar slecht. Je kan hem met een gerust hart overslaan en nooit meer aan denken. Toen hij begon dacht ik nog dat het wel wat kon worden. Ik was van plan het slechte beeld (opgenomen met mini DV cameratjes volgens de regisseur), het slechte acteerwerk en de slechte nasynchronisatie me niet in de weg te laten zitten. Ik hoopte stiekem al op onze eigen Bad Taste, of toch misschien onze eigen The Dead Next Door. Maar niks van dat. Wat je wel krijgt is een film met wat onsamenhangende verhaallijnen en zoveel personages dat het je geen reet kan schelen wat er gebeurt en je tegen het eind volledig de draad kwijt bent over wat er zich eigenlijk op het scherm afspeelt De gastoptredens van veel bekende Nederlanders zijn eigenlijk een van de weinige dingen die de film nog wat de moeite waard maken om te kijken, maar aan de andere kant zijn ze juist volledig waardeloos voor het verhaal. Je kan erg goed merken dat ze pas in het verhaal zijn opgenomen toen de film wat bekendheid had gekregen. Jammer dat het grootste vrijwillige samenwerkingsverband aan een Nederlandse film zo'n boutfilm oplevert. Had 1 van die 1236 vrijwilligers even naar het scenario laten kijken en minstens een half uur filmmateriaal geschrapt en er had misschien een leuke film uit kunnen komen. Het is maar goed dat er nog films als Sl8n8 en Doodeind op het Nederlands Film Festival draaien, anders zou ik het heel somber inzien voor de Nederhorrorfilm.
Vooral geen duidelijke verhaallijn. In alle publiciteit krijg je het idee dat het alleen een film is over 2 groepen studenten die in het bos gedropt worden terwijl er in de buitenwereld een zombieplaag komt. Als het verhaal zich alleen hier op gericht had, had het een leuke film kunnen zijn. Ondanks de slechte acteurs en dialogen was dit nog enigzins grappig. Maar verder volg je ook: - de gast die het virus ontwikkeld heeft vanwege zn moeder die een vaag religieus fanaat was ofzo? - Een team agenten, onder leiding van een slecht acterende vrouwelijke agent. - Een ander vaag anti terreur team ofzo. - Een virusprofessor en zn dochter en een radio DJ. - Twee asskickende overlevers. - Een hele reeks bekende Nederlanders en Troma's Lloyd Kaufman, die een van de betere acteurs in de film blijkt. Dit dan op een onsamenhangende manier door elkaar lopend met een vertelstructuur die in 2026 begint en dan terug springt naar nu, meteen gevolgd door weer een flashback. De eerste drie kwartier ofzo had ik wel het idee dat het wat kon worden, Maar je kan gewoon merken dat de film tot iets veel groters is uitgegroeid dan eerst de bedoeling was. Daarbij lijkt de controle over het project gewoon een beetje verloren. Niemand die ik na afloop sprak kon een touw aan het einde vastknopen en iedereen vond de film te lang. Het is gewoon een amateurproductie. Daar heb ik op zich niets op tegen, maar hype je film dan niet zo op en draai hem zeker niet op het Nederlands Film Festival want daar hoort ie gewoon niet thuis. Wat wel gezegd moet worden: Het camerawerk was niets mis mee. De beeldkwaliteit was duidelijk niet bedoeld om op zo'n groot scherm te laten zien maar de cameravoering op zich was goed in orde.
Nouja, het camerawerk was in orde. Vind ik zelf altijd een heel belangrijk punt. Wow! Je hebt goed gekeken. RESPECT.
Ik volg op het moment voor mn studie een cursus waarvoor ik een aantal documentaires, speelfilms en animatiefilms moet recenseren, vandaar. M'n recensie voor Horizonica heb ik al geschreven, en ik zal hem misschien na afloop van de cursus hier ook wel posten. De universiteit is erg streng op plagiaat, dus ik zorg er maar voor dat ie nog niet op internet te vinden is, ook al zou ik wel aan kunnen tonen dat ik het zelf heb geschreven.
Ik heb geen idee hoe je dat zou moeten aantonen. Woorden zijn woorden. Het is een algemeen goed, lijkt me...
Onder toezicht van een docent op mn account hier inloggen ofzo lijkt me. We houden het er maar op dat ik hem hier niet plaats.
Volstrekt eigen zombiefantasie? De scene die letterlijk uit Romero's Dawn of the Dead wordt gekopierd (maar dan met slechte acteurs en belabberde kogelwond effecten) wordt even genegeerd. Maar ik ga m'n mond maar houden tot meer mensen hem gezien hebben. Misschien ligt het aan mij en mis ik iets. (Maar dat lijkt me niet)
Waarom ik dat vroeg of er een duidelijke hoofdrolspeler of hoofdrolspelers zijn: in een zombiefilm wil je een gevoel van chaos creëren. Maar in een film moet de kijker zich met iemand kunnen identificeren om in het verhaal te raken. Die twee dingen in balans houden lijkt me best moeilijk.
Ik las de recentie een paar antwoorden terug: Het special effects-team van HORIZONICA verdient een compliment voor enkele momenten die gerekend kunnen worden tot de smerigste en overtuigendste in de korte geschiedenis van de Nederlandse horrorfilm. Ook hier geldt dat de kwaliteit niet constant is, maar het zombie-vreetfestijn op een met bloed en darmen bezaaide vloer ziet er weergaloos uit, net als de make-up van plots opdoemende ondoden. Dit bracht toch echt een groot glimlach op mijn gezicht. Niet dat ik alles gemaakt heb, maar samen met Jeroen bogmans kan ik toch wel zeggen dat we de meest gore stukken van ons zijn (helaas heeft mijn favoriet het niet gehaald zoals ik gehoopt had). Ik vond de film leuk, maar ik ben dan ook wel bevooroordeeld door mijn eigen werk waar ik naar uit keek. Ik heb doodeind ook gezien, ondanks het vele betere filmwerk,acteerprestatiets en script, vond ik de film niet leuker om naar te kijken. mazzel Rico
Misschien wel aardig om te vermelden is dat wij enorm veel respect hebben voor alle makers van Horizonica en uiteraard het één en ander van ze afkijken. We leggen absoluut de nadruk op het script en het acteren. De special effects, bloederige scenes, etc. komt pas daarna. Momenteel hebben we een script afgerond en zijn erg tevreden. Voor meer informatie verwijs ik jullie naar ons blog: http://www.gompmovie.blogspot.com
Ik ben wel erg benieuwd geworden door de verschillende recensies, ik neem aan dat er een DVD-release zit aan te komen?
Ze zoeken momenteel een distributeur en hebben plannen om met de film door Nederland te touren en verschillende filmhuizen aan te doen. Een grote Amerikaanse studio is nieuwsgierig naar de film en heeft interesse getoond.
Zaterdag 6 januari ga ik, samen met mijn COROSA collega's, heerlijk genieten van de Horizonica premiere in Eindhoven!
Vandaag is het zover. Over een kleine tien minuten begint de eerste voorstelling in Plaza Futura. Omstreeks half zeven zal ik ook arriveren om de voorstelling van zeven uur bij te wonen. Wellicht tref ik nog enkele forumleden.
Emiel; misschien hebben we elkaar gezien. Ik weet het niet; het was vrij druk en ik weet niet helemaal precies hoe je eruit ziet... Ik hoop wel dat je iets van ons promotiemateriaal van The Blue Horse onder ogen hebt gekregen...