LENTEVELD (Lennard Cozijn, 2008)

Discussie in 'Nederlands' gestart door Camera Obscura, 12 apr 2007.

?

Wat is jouw mening?

Geweldig 0 stem(men) 0,0%
Goed 1 stem(men) 50,0%
Matig 0 stem(men) 0,0%
Slecht 0 stem(men) 0,0%
Waardeloos 1 stem(men) 50,0%
  1. Camera Obscura Bezeten

LENTEVELD
    http://www.lenteveld.nl

Regie: Lennard Cozijn
    Scenario: Andy Hoek, Lennard Cozijn
    Cast: Sophie Jonker, Jaro Wolff, Dave Zeegelaar, Harold Zeelen, Tamar Tieleman, Coen van der Geest, Jacoline van der Plas, Sarif Tribou, Richard Obdam, Pieter Voorzaat, Ingelise de Jongste, Erwin van den Assem, Liesbeth Kamerling

Synopsis: Op een zomerse dag vertrekken vijf vrienden naar een festival in Duitsland. Vol verwachtingen gaan ze op weg om een paar dagen te kunnen genieten van goede muziek, slecht eten en lauw bier. Verwachtingen waaraan nooit zal worden voldaan.

Want onderweg rijden ze door het dorp Lenteveld. Niet lang daarna krijgen ze autopech en stranden ze op een verlaten weggetje in een donker bos. Een bos waarin dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.

Trailer: http://www.lenteveld.nl/site/videos.php

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hopelijk wordt het een goed staaltje nederhorror, al claimen de makers dat Lenteveld meer een thriller gaat worden. Ben in elk geval benieuwd.

Het grootste deel van de opnames zit erop. Nog een paar draaidagen en aan de montage wordt intussen ook al druk gewerkt. Op de site zijn net weer nieuwe trailers geplaatst. Ik vind het er voor een dergelijke productie veelbelovend uitzien. Check die site dus even, want ook al is het is een "no-budget productie", het is wel de bedoeling dat deze film als het even kan de bioscoop gaat halen.

En mochten jullie nog BN'ers kennen die in zijn voor een leuke cameo, laat maar weten. Mijn contact met Katja Schuurman verloopt wat stroef de laatste tijd..

Zie verder www.lenteveld.nl
  2. kinky queen Thrill me!!

Plotje wat natuurlijk al een miljoen x gedaan is maar wie weet...

Ben ik BN genoeg?

:D
  3. Camera Obscura Bezeten

Oh.. Ik meende op dit forum gelezen te hebben dat dat jou niet uitmaakt  ;)
  4. Camera Obscura Bezeten

Jazeker, een BN'er op filmforums en bekender dan jij kunnen ze misschien niet eens krijgen, dus geef de hoop niet op.

:D
  5. tolpol Seriemoordenaar

6. kinky queen Thrill me!!

Dat zal niet aan mij besteed zijn... zochten ze nou een telefonist dan ging ik er meteen op af
  7. Evil B. New Member

Hij moet dit jaar gaan draaien. Trailer bevalt me wel. Een donkere thriller.

Ik vraag me af of dit de bioscoop haalt. Na 'DoodEind' en 'Sl8n8' hoop ik toch echt op meer Nederlandse horror in de bioscoop.

Wát maakt het grote verschil (Emiel weet dat vast wel) of je productie in de bioscoop komt, of dat het blijft bij festivalvertoningen?
    (Uitgaand dat het een volledig avondvullende film is uiteraard.)
  8. Hoogstens een première in een lokale bioscoop, lijkt mij.

Even vanuitgaand dat het een Nederlandse productie is. Geld, kwaliteit en (commerciële) interesse.

Met geld doel ik op de kosten voor het printen van trailers, filmkopieën en in dit geval het opblazen van DV naar 35mm. Daarnaast nog reclame voor radio, televisie, kranten en tijdschriften.

Met kwaliteit doel ik op zowel de inhoud (scenario, spel van de acteurs) als de techniek (cameravoering, montage, filmmedium).

En met interesse doel ik op de eventuele actualiteit van het onderwerp, is het gebaseerd op iets, naamsbekendheid van de acteurs en mogelijk de regisseur.
  9. Evil B. New Member

Erg veel factoren. Zonder een echt centrale studio in Nederland (zoals Hollywood in de US) valt het ook eigenlijk best moeilijk te voorspellen...

'DoodEind' vind ik echt zo'n grensgeval, verbaast me echt dat die het gehaald heeft.
  10. Evil B. New Member

De 'truc' van DoodEind en Sl8n8 zat hem natuurlijk in de bekendheid van de acteurs. De scenario's van geen van beide is eigenlijk echt bijzonder...
  11. En er zat geld in. Een paar ton op z'n minst. Lenteveld heeft 'slechts' 10.000 euro budget - dat bedrag werd genoemd in een artikel van Barend de Voogd over Nederhorror, dat enige tijd geleden in de Schokkend Nieuws stond.

Als je geld krijgt van het Nederlands Filmfonds voor een bioscoopfilm, dan krijg je automatisch ook een bioscooprelease. Dat moet.

DoodEind werd gesteund door een distributeur (Bridge Entertainment) die de film grotendeels ook financieerde. Samen met RCV hebben die de film in de bioscoop uitgebracht.
  12. Evil B. New Member

10.000 is al een echt 'wow' bedrag voor mij. Dat iemand het ervoor over heeft dat er in te stoppen - wat zijn de kansen dat ie dat terug verdient?

Maar hoeveel scenario's krijgen er per jaar groen licht? En wat zijn hun criteria -  die moeten héel hoog liggen, lijkt me.
  13. Laten we er vijfduizend bij doen voor het persen van een dvd met een mooie hoes. Zouden ze dan 10 euro per dvd vragen, dan moeten ze er 1500 stuks verkopen. Je zou eigenlijk al met een voorverkoop moeten beginnen. En de film natuurlijk ondertitelen, want in het buitenland is er ook wel interesse voor lowbudget films. Kijk eens wat Lionsgate durft op te kopen.

Niet veel, dat kun je zien op de website van het filmfonds. Die criteria is niet zozeer heel hoog, maar voorheen besloot een commissie welke films groen licht kregen. De filmfonds had te veel macht. Nu moet dat veranderd zijn. Er wordt nog wel gezamenlijk ontwikkeld, maar de drempel zou lager moeten liggen. Enfin, het fijne weet ik er niet van. Het proces moet in ieder geval nu transparanter zijn. Voorheen was er veel onduidelijkheid en ontevredenheid. Overigens is productiemaatschappij Shooting Star bezig met het opzetten van een eigen fonds. Ben benieuwd of dat van de grond komt.
  14. Evil B. New Member

Dat vind ik ook fout: een klein groepje dat bepaalt wat door gaat en niet.

Maarja, als er geld is te verdelen hoe dat dan af te meten? Naar het commerciële kans van slagen, lijkt me. Maar dat is van tevoren weer erg moeilijk te bepalen, omdat een film heel erg afhankelijk is van het moment van uitbreng.

Kwaliteit moet sowieso voorop staan: als iets erg goed in elkaar zit, vind het (meestal) wel een publiek en verdient het zich (uiteindelijk) hopelijk terug.

Het laatste wat ik me van het Filmfonds kan herinneren was die brochure met 'De Intendant zoekt...' waarin naar meer scenario's in het 'spannings' genre werd gezocht. Die heb ik ook gekregen. Ik weet niet wat daar uiteindelijk voor films zijn uitgekomen...
  15. Camera Obscura Bezeten

Ik vind de trailer er wel professioneel uitzien voor een film zonder budget. Ik ben beniewd of de film enige aandacht weet te genereren. Zal moeilijk worden, maar ik gun het ze van harte!
  16. Wanneer was dat?

Het thriller-genre is ook onderontwikkeld in Nederland, evenals horror. Nu draait TBS in de bioscopen en in maart kunnen we Zomerhitte van Monique van de Ven verwachten. Gebaseerd op een novella van de onlangs overleden Jan Wolkers. Misschien komt het vanwege de vele misdaadseries op televisie.
  17. Evil B. New Member

Al gauw zeven tot tien jaar geleden, denk ik.
  18. De film zou gereed zijn. Een première kan nooit lang op zich laten wachten...
  19. Xander Vanderlaan Kwaadaardig

Zag wel dat er een nieuwe trailer online staat:

20. LENTEVELD zal te zien zijn tijdens Duistere Openbaringen, dat van donderdag 5 februari t/m zondag 8 februari 2009 plaats zal vinden bij bioscoop en filmplatform BROET in Eindhoven.

Deel Deze Pagina