Ik had altijd begrepen dat het gebruik van bekende hits in een film vrijwel onbetaalbaar is voor de meeste filmmakers. Het schijnt dat zelfs bij grote Hollywood-producties dat een enorm struikelblok kan zijn. Zelfs 5 seconden Beatles als achtergrondmuziek in een café schijnt onoverkomelijke bezwaren op te kunnen leveren. Daarentegen is een lokaal bandje er meestal alleen maar blij mee als ze in een echte speelfilm op een soundtrack komen, maar bekender werk? Onbetaalbaar, dacht ik.. Maar misschien vergis ik me?
Je kunt maar beter ver weg blijven van bands die onder de plak zitten en niet aan hun kont mogen krabben mits ze toestemming van hun platenmaatschappij hebben. En volgens mij heeft Buma/Stemra niets in te brengen als een band instemt dat je hun muziek mag gebruiken. Sowieso vind ik die hele Buma/Stemra - en Videma - maar dubieus.
Bij Buma/Stemra hoef je je idd niet te melden. Die komen alleen op voor de belangen van de auteur/componist. Ik heb nog even wat nagezocht, en je moet altijd toestemming vragen bij de auteur zelf of degene die de auteurs-rechten bezit. Die kan geld vragen of zo aardig zijn om genoegen te hebben met de vermelding van de auteur in je werk.
Met lange films maak ik eerst de ruwe montage op de ouderwetse vhs of dvd dit puur zoals ik het wil zien in de goeie volgorde. Vervolgens stuur ik de ruwe montage op en laat het monteren door een bedrijfje en betaal een vrienden prijs, ik hou me liever bezig met filmen, script schrijven, dingen regelen en grime. Gewoon laten doen ik krijg geen houten kop, een computer die ik uit het raam flikker en andere chagerijnige effecten. Het persoon in kwestie heeft goeie ervaring met films en heeft zeer moderne apperatuur met cinemagrafische effecten. Ze stuurt me de dvd terug ik bekijk het, wat puntjes die veranderen moeten worden via mail, schrift of telefonisch dan komt uiteindelijk het origineel wel zoals ik het graag zie. De tijd dat ik niet monteer spendeer ik dan weer aan script schrijfen, filmen etc......het cirkeltje is rond. Nadeel is het kost geld maarja welke passie kost nou geen geld. Ik haat vakanties in binnen en buitenland mijn vakanties bestaan uit niks doen, vrienden bezoeken, films kijken en uitslapen. dus met al dat vakantiegeld betaal ik wel de montages.
Pinnacle 10 Plus Een monsterlijk programma, maar de enige software waar ik mee uit de voeten kan. Zolang m'n computer meewerkt, lukt het allemaal prima.
was ik eerst ook van, maar ik moet zeggen dat Finaal kut het leven toch een stukje eenvoudiger maakt. Avid is wat te omslachtig.
Wij hebben eerst altijd Ulead gebruikt...nu voor HARTELOOS zijn we over gestapt op Sony Vegas....wat een verandering tov Ulead...met Vegas kun je dus werkelijk elke pixel apart instellen...geweldig programma! Je moet alleen een beetje weg wijs weten in de bewerkings programma's voordat je in Vegas gaat editen ... Wij schieten beelden/bewerken en dan gaan de beelden na onze muziek-man die er een music score onder plaatst en de gewenste geluids effecten...
Ha! Las net een oude post van me waarin ik Pinnacle gebruikte, dat is erg lang geleden. Ik ging van Pinnacle naar Avid en van Avid naar Adobe Premiere. Gebruik nu al zo'n 4 jaar alleen nog maar Adobe Premiere.