Violent Naples - Umberto Lenzi - 1976 Maurizio Merli mag weer tuig afranselen. Als politieagent lapt hij de regels aan zn laars en als een volleerd Charles Bronson neemt hij wraak op allerlei tuig. John Saxon heeft ook nog een rol als gluiperd. Het heeft allemaal niet veel om het lijf maar de film bevat een geweldige energie incl funky soundtrack die je van de ene naar de andere scene doet glijden. De film kent ook wat brute momenten zoals een meisje wiens hoofd uit een rijdende tram wordt gehouden terwijl er een andere tram van de andere kant aan komt rijden....kdunk, kdunk, kdunk. En uiteraard weer enkele coole achtervolgingen met motoren. 7,8
MILANO ODIA: LA POLIZIA NON PUÒ SPARARE ALMOST HUMAN / THE DEATH DEALER / THE KIDNAP OF MARY LOU / THE EXECUTIONER Afgaande op de poster en de titel daar op had ik me voorbereid op een jaren '70 achtig exploitatiefilmpje met een mislukt experiment op een mens, maar in plaats daarvan werd ik getrakteerd op een goede poliziotteschi van Umberto Lenzi. Het 'jaren '70' gedeelte had ik wel goed btw Harde film voor '74 met goede vertolkingen en dat moest ook wel want het plotje is flinterdun. Wat is het toch heerlijk om Henry Silva kwaad te zien 7.5
Had wel verwacht dat deze film gesneden koek voor je zou zijn. Is toch wel een bekende in het Poliziotteschi-genre. Maar afgaande op de hoes zou je inderdaad kunnen denken dat het een soort It's Alive zou betreffen.
E venne il giorno dei limoni neri / Mafia Connection (Camillo Bazzoni - 1970), 6/10 Aardig mafia-verhaaltje met Antonio Sabato die na een onterechte veroordeling tot acht jaar dwangarbeid terugkeert naar Sicilië, waar hij er achterkomt dat zijn vrouw is vermoord. Tijd voor wraak! Geen onaardige film, maar de dvd van MYA Communications is van een slechte letterboxed VHS-kwaliteit. Voor de opening van de film hebben ze al wel de disclaimer dat de audio en videokwaliteit onder de maat is, en dat er geen betere master voor handen was. Wist al dat het niet veel soeps was, maar de completist in mij bracht me er toe deze toch aan te schaffen, maar met internet en filesharing zijn dit soort releases nogal overbodig geworden. Zou dus drie keer nadenken voordat je hier iets aan besteedt.
Tijdje terug nog 2 gekeken... Colpo in canna aka Loaded Guns (1975) Uomini si nasce poliziotti si muore aka Live Like a Cop, Die Like a Man (1976) 2 films waar ik nog niet veel goeds over las en die me goed meevielen. Loaded Guns is een luchtige Di Leo met een erg leuke Ursula Andress in de hoofdrol,plezier aan beleefd. Live Like a Cop doet Deodato weer maar eens in aanzien stijgen. Hij maakt hier nog maar eens een heel maffe en eigenzinnige film. Vond ik gewoon erg leuk.
Milano Calibro 9. Jongens wat een heerlijke film was dit, zalig! De opening is vrijwel geniaal, waar in een paar minuten onze volkomen karikaturale gangsters worden geïntroduceerd aan de hand van een mislukte money transfer. De een spuugt op de duif die op zijn schouder landt (hij is een boef, dat is duidelijk), de ander plaatst dynamietstaven tussen vastgebonden handlangers en blaast ze op. En dan moet de film nog beginnen! Zeer amusant.
Pas ook nog gezien, fantastische film! Snel eens de Raro DVD van bestellen! Alhoewel mijn VHS ook nog van best goede kwaliteit is.
de soundtrack van deze filmparel is één van de geniaalste ooit! Vooral het nummer 'folk and violence' wordt hier elke dag gedraaid, zeker als italiaan zijnde Een oude tarantella (typisch italiaanse folksong) gemixt met synths en in een moderner jasje gestoken, super!
The Cynic, the Rat & the Fist - Umberto Lenzi - 1977 Weer een rake van Lenzi. Tof verhaal over een cop die onderduikt om vervolgens twee onderwereldfiguren (Milian en Saxon) tegen elkaar uit te spelen. Volop actie en onderhoudend als de pest. De klappen die uitgedeeld worden zijn weer heerlijk, lekker vol op de bek. Prima te bekijken ook, kwaliteit valt erg mee (komt uit de Mafia Kingpin collection). Wellicht de leukste van de drie uit de box van Lenzi. 8.0
The Smuggler (1980). Lucio Fulci's maffiafilm over smokkelaars versus een drugsbende. Zeer vermakelijk, vooral dankzij een flinke dosis cartoon geweld die niet mis zou staan in een van zijn horrorfilms.
The Big Racket - Enzo G. Castellari - 1976 Jahoorrrr.....een schot in de roos. Geweldige poliziotteschi die een bekend stramien volgt. Tuig perst winkels en ondernemers af voor beschermingsgeld anders wordt hun zaak aan gort geslagen. Fabio Testi is een tough cop die wordt tegengewerkt door advocaten en superieuren. Als hij wordt ontslagen, neemt hij contact op met slachtoffers die niets liever willen dan het tuig een kopje kleiner maken. Als een soort van death squad gaan ze wraak nemen. De film zit boordevol actie en toffe jaren '70 geweld. De beste van Castellari die ik zag en een van de meest toffe poliziotteschi. Goed geacteerd ook en een dub die goed gedaan is. 8,8
Si può essere più bastardi dell'ispettore Cliff ? heeft een nieuwe Italiaanse DVD release van O1, de kwaliteit naar wat ik op foto's zag is enorm verbeterd tegenover voorgaande versies en je hebt Engelse audio! http://www.kultvideo.com/articles/ArticleSheet.aspx?__langG=en-GB&aid=7421
Mister Scarface - Fernando Di Leo - 1976 Oef...dit is een flinke terugslag na de befaamde milieu-trilogy. Erg dun verhaaltje waar vrij weinig mee gedaan wordt. In de eerste scene wordt er een soort wraakplot gecreëerd maar daar wordt vervolgens bijna niets mee gedaan. Ook opvallend luchtig met pogingen tot humor dat bij mij dood sloeg. De print is heeeeel belabberd maar ik heb wel het idee dat ik daar doorheen kon kijken. Ik zag er alleen niets in. Erg zwakke film, zelfs de kop van Jack Palance kon daar niets aan veranderen. 4,5
Ricco the Mean Machine (1973) Christopher Mitchum, ja de zoon van, speelt Ricco die net uit de gevangenis komt. Ricco boeit het allemaal niet zo, Ricco is relaxed. Zijn vader is vermoord en op zn dooie akkertje gaat ie wraak nemen. Je gelooft het niet maar hij beheerst karate. Er draperen wat lekkere wijven om hem heen, want Ricco doet het goed bij de vrouwtjes. Barbara Bouchet doet leuke dansjes, soms op de motorkap van een auto in de mist....om gangsters uit te lokken. Malisa Longo lijkt wat op Carmen Electra en ze gaat vaak naakt. En ik schonk mezelf nog wat in. Het boevengespuis maakt trouwens ook zeep. En ze hebben een groot acidbad staan waar nogal wat lui in wordt geflikkerd. Ricco doet verder zn ding, ook al gaan zn familieleden bij bosjes. Christopher Mitchum is geen Nero of Millian, zover is duidelijk. De film had wel wat vlotter gemogen maar ipv daarvan is het allemaal heel relaxed. En pas op voor je ballen.... En die hoes is geweldig.... 7,2
How to Kill a Judge - Damiano Damiani - 1974 Voordat ik aan de film begon, had ik al begrepen dat het niet een film is met veel actiescènes. Maar deze film is wel heeeel erg talky en dan duren 111 minuten aardig lang. Helaas werd ik nergens echt het verhaal ingezogen of werd het spannend. Franco Nero is nooit in gevaar waardoor het eigenlijk een vrij saaie zit is gebleken. Niet de film waar ik op hoopte. 5,5
Syndicate Sadists - Umberto Lenzi - 1975 Tomas Milian speelt Rambo, een gast op een motor die een vriend opzoekt in Milaan die voor een beveiligingsbedrijf werkt. Deze vriend wordt als snel gewacked en dus zint Rambo op wraak. Hij speelt twee gangstergroepjes tegen elkaar uit a la Yojimbo en A Fist Full of Dollars. Bizar om Joseph Cotton, van oa Citizen Cane, Shadow of a Doubt en The Third Man een vertolking te geven waar Jan Klaassen trots op zou zijn. Aardige Poliziotteschi maar mist toch net dat beetje extra. Hij is bijvoorbeeld lang niet zo bruut en memorabel als Almost Human. Toch wel een kijkje waard want achtervolgingen en fist fights zijn er genoeg. 7.0
The Last Round - Stelvio Massi - 1976 Het plotje van Yojimbo / A Fistfull of Dollars wordt weer eens afgestoft en dat ken ik nu eigenlijk wel. Een loner komt een stad binnen en begint meteen een knokpartij met de plaatselijke maffiabende onder leiding van een heerlijk op dreef zijnde Luc Merenda. Twee bendes worden tegen elkaar uitgespeeld en een muziekdoosje met daarin foto's van vrouw en kind worden vaak genoeg uit de zak gehaald zodat de kijker weet dat er waarschijnlijk ook een persoonlijk appeltje valt te schillen. Zal geen originaliteitsprijs winnen maar weet toch voldoende te boeien vanwege Luc Merenda en wat ouderwets beuk en smijtwerk. De heerlijke muziekscore is een leuke bonus. Komt er dus toch mee weg maar is duidelijk geen "vergeten meesterwerk". De dvd van NoShame is wel een winnaar met als bonus een muziekcd met remixes van bekende Italiaanse politiefilms......grooovyyy!! 7,4
A Man Called Magnum - Michele Massimo Tarantini - 1977 Het gegeven is vrij standaard, een cop (Luc Merenda) is op jacht naar wat tuig. Binnen de gelederen van de maffia rommelt het ook en worden er enkele double-crosses gepleegd. Zal niet de originaliteitsprijs winnen maar het levert wel een erg vermakelijke film op. Niet onvermeld mag de funky soundtrack van Franco Campanino blijven, erg geslaagd. Competent gemaakt filmpje. Welke man Magnum is blijft trouwens een raadsel....maar het bekt wel lekker in de titel. 7,5
Deze heb ik afgelopen jaar aangeschaft om mijn Dallamano collectie zo compleet mogelijk te maken. Leuke film, goed geacteerd en Rassimov is geweldig. Niet geheel in dezelfde stijl als voornoemde films, maar dat is niet meteen een slechte eigenschap. Speelt goed in het Engels en de print is zoals je gewend bent van Solange en Medaglione etc. Helaas geen Engelse subs, dus ik weet niet of hij in het Italiaans beter speelt.
Adfgelopen weekend voor het eerst gekeken, met een maat van me. Zeer goed en wat mij betreft een van de betere. Helaas geen Italiaanse dub. Die was hier wel welkom geweest. Overduidelijk dat iedereen Italiaans sprak. En WTF is diddly? Er is voor zover ik weet geen ongekuiste Engelse dub gemaakt, maar man, stoere kerels die "chips" zeggen in plaats van "shit" kun je natuurlijk niet zo serieus nemen