Spaghetti Westerns

Discussie in 'Europees' gestart door Melzz, 29 sep 2007.

1. bdc

bdc Incurably Insane

2. Melzz

Melzz Monster Squad

Run Man Run - Sergio Sollima - 1968

Het duurde even voordat ik in de film kwam. De toon is namelijk vrij luchtig, ik had een bikkelharde en rauwe spaghettiwestern verwacht (vooral door de cover waar Milian met een mes wordt bewerkt terwijl hij opgehangen is). Toch is dit een erg vermakelijke film met dat echte zweterige en broeierige sfeertje. Tomas Millian speelt een simpele dief die er achter komt dat er ergens veel goud verborgen ligt. Hij is echter niet de enige die achter het goud aanzit. Bandieten, revolutionairen en een bounty hunter willen het goud ook opstrijken. Daarboven op zit zn verloofde achter hem aan die met hem wil trouwen. Echt een avonturenfilm met aardig wat gedenkwaardige scenes. Prachtig geschoten landschappen oa in de sneeuw wat weer een extra dimensie aan de film geeft. De film bevat tevens een sterke showdown en een erg passend einde. De muziek van Morricone is ditmaal wat conventioneler. Minder abstract maar wederom de moeite waard (heeft de man beroerde filmscores op zn naam?). Prima film!

Ik ben erg benieuwd naar de andere Spaghetti's van Sollima. The Big Gundown staat al erg lang op mn verlanglijstje. Face two Face wil ik ook graag zien. Er is een mooie box met deze drie films.....echter een Duitse uitgave en nogal prijzig. Is er niemand  die deze films verder wil uitbrengen? Vooral The Big Gundown wordt als een klassieker onder de Spaghetti's beschouwd. Er worden veel minder sterke films uitgebracht....dus waarom deze films dan niet? Ik hoop dus nog op een nette uitgave.

De uitgave van Blue Underground is wederom weer helemaal in orde. Een Engels en Italiaans geluidsspoor...zoals het hoort. Verder was ik erg benieuwd naar de docu die erop staat; Westerns Italian Style. Een docu uit de jaren 60 die op filmsets meekijkt van enkele Spaghetti's. Het bleef helaas een beetje oppervlakkig en af en toe wat langdradig. De andere featurette met Intervieuws van Sollima en Milian vond ik wat interessanter. Uitstekende uitgave dus!
  3. Dr. David Menard

Dr. David Menard Monster Squad

"The Big Gundown" wordt begin April apart uitgebracht door Koch Media dus hoef je niet per se de hele Sergio Sollima Spaghetti Western box te kopen als je die te duur vindt. Daartegenover staat natuurlijk wel dat "Face to Face" ook meteen (exclusief) in de box zit (en "Run Man Run") plus nog een Spaghetti Western encyclopedie met recensies van een hele zooi titels. Maar de keus is natuurlijk aan jou !! :)
  4. Melzz

Melzz Monster Squad

Thanks!! Ik hoorde het al.....van The Big Gundown. Ik zag de box eens voorbij komen toen hij net was uitgebracht....moest toen bestellen via Amazon en het boek is in het Duits etc.... Heb hem toen aan me voorbij laten gaan. Nu heb ik al een prima uitgave van Run Man Run....dus 60 euro neertellen voor de twee andere films gaat me iets te ver. Dus ik koop The Big Gundown wel los. Hopelijk komt Face to Face ook nog in de toekomst.

Ik riep het al op andere forums.....best vreemd, dat zulke westernklassiekers nergens anders worden uitgebracht (een Blue Underground bv). Als het nou wat mindere titels zijn maar iedereen roept dat ze echt geweldig zijn. Er wordt van alles uitgebracht, de meest obscure titels krijgen prima releases....dus waarom niet deze Spaghetti's?? ???
  5. Dr. David Menard

Simpel ze zijn niet rendabel genoeg voor de meeste labels. Lustig zelf zei dat ie meer geld in de spaghetti western box van BU heeft gestoken als dat ie er uiteindelijk mee verdient heeft. Vandaar dat BU ook voor de rest geen spaghetti westerns meer heeft uitgebracht naar hun eerste boxset. Jammer natuurlijk want zo blijven vele films verscholen en worden met de tijd gewoon vergeten.

Ondanks dat het genre redelijk populair is/blijft schijn de daadwerkelijke doelgroep van kopers extreem klein in de meeste landen, vooral als men ook nog de moeite moet nemen om de films zelfs te restaureren en niet kan terugvallen op buitenlandse masters. Alleen in Duitsland is het genre nog altijd ongekend populair waardoor het voor labels als Koch Media en Kinowelt nog wel rendabel is spaghetti western's op DVD uit te brengen, maar ook hier kampen ze toch wel met de verkoopcijfers. Zo heeft Koch Media aangekondigt geen boxsets meer uit te brengen omdat deze ook te weinig opbrachten en concentreren ze zich in de toekomst op single DVD releases en hanteren ze nur een strakkere selectie bij het uitzoeken van eventuele releases.
  6. Melzz

Melzz Monster Squad

Heb ik iets gemist? Welke Westernbox :-[ Er zit altijd een catalogus bij de BU uitgaves maar ik heb nooit een westernbox gezien. En inderdaad....het zal zeker met geld te maken hebben. Maar ik begrijp dat bv Run Man Run eigenlijk de mindere is van de drie. Waarom dan juist DIE titel uitbrengen? En BU heeft ook aardig wat andere spaghetti's uitgebracht. Maar de kosten van die rechten zullen dan waarschijnlijk wat lager liggen? Het blijft in ieder geval jammer. Zal inderdaad ook veel kosten om te restaureren. Want je zou denken.....een titel als The Big Gundown zal toch meer aftrek vinden dan een, pak em beet, Contamination of een Texas, Adios....
  7. bdc

bdc Incurably Insane

Deze dus:
    The Spaghetti Western Collection (Run Man Run / Mannaja / Django Kill / Django)
  8. Melzz

Melzz Monster Squad

Aha....mis dus niets...heb alle titels los :D Maar er begint wat te dagen....heb die cover ooit wel eens gezien...
  9. Dr. David Menard

Wat de kosten betreft, de Italianen weten wel wat ze vragen voor de rechten. Dit is vaak de hoofreden waarom bepaalde films nooit het daglicht zullen zien, niet omdat er geen goede elementen zijn maar omdat die eigenwijze Italianen idiote bedragen vragen voor de rechten, daaraan zijn al heel wat geplande DVD releases gesneuveld de laatste jaren. Ik neem aan dat de spaghetti westerns hier geen uitzondering zijn alhoewel ik dat natuurlijk ook niet 100% zeker durf te zeggen.

Je zou denken dat een titel als "The Big Gundown" wel verkoopt ja alleen al vanwege zijn reputatie en bekende cast. Maar schijnbaar is de groep spaghetti westerns fans binnen Europa zo klein dat het uiteindelijk zelden rendabel blijkt, laat staan dat fans van andere genres zich ervoor interesseren. Ga maar eens na hoevoel mensen ken je in vriendenkring die spaghetti westerns kijken of zelfs mensen hier op het forum ?!? Zoals gezegt zou het niet voor de Duitsers zijn dan zouden we waarschijnlijk helemaal afhankelijk zijn van de Japanners die ook verzot zijn op spaghetti westerns, maar ja die releases zijn weer belachelijk duur en hebben lang niet allemaal engels geluid.

Maar ik ben het met je eens je zou verwachten dat dit genre veruit meer populariteit geniet onder filmfans als je nagaat hoe bekend de films zijn. Schijnbaar vinden de meeste mensen de films wel leuk maar net niet leuk genoeg om dan ook 15-20 euro voor uit te geven tenzij ze van Sergio Leone zijn ?!?
  10. bdc

bdc Incurably Insane

Het feit dat de rechten voor de bekendere titels zo duur zijn is inderdaad een struikelblok.
    Als je nu Frans zou kunnen...
    Er zijn in Frankrijk ook heel veel spaghetti's uit,vele in het Italiaans met Franse subs,sommige alleen in het Frans.
    bv
    Face To Face
    2 uitgaves  (Frans+Italiaans met Franse subs)

deze is met een boekje
  11. Kungfuzombie

Kungfuzombie Monster Squad

Ik vindt euro westerns zelf ook wel leuk, maar eigenlijk als "erbij". Ik koop wel eens wat maar eigenlijk alleen als ik er echt gunstig aan kan komen, als ik iets meer uit moet geven doe ik dat dan weer liever  aan een ander genre. Zal wel met meer leifhebbers zo gaan.

Ik kom trouwens af en toe in Duitsland en kijk dan natuurlijk altijd even naar dvdtjes en daar heb je toch een zooi (euro) westerns. Maar altijd goed opletten op de taal (heel veel alleen Duits)!

Hoe vinden jullie zulke releases eigenlijk in het Duits, want eigenlijk zijn de Engelse vaak ook gedubbed natuurlijk.
  12. bdc

bdc Incurably Insane

Aangezien spaghetti's veelal een internationale cast hadden die op de set verschillende talen door elkaar sprak,maakt de dubbing niet zoveel uit,alleen Franse dubs vind ik vreselijk... ;)

Vanaf 13 mei op US dvd
  13. bdc

bdc Incurably Insane

Se Sei Vivo Spara aka Django KIll! (1967)
    Uitstekende spaghetti die met elke kijkbeurt beter word,het is tevens duidelijk dat het hier om een meer intellectuele western gaat die met momenten zelfs aan bv Jodorowsky doet denken.Ook visueel zit alles goed.Sommige scenes zijn niet echt logisch te noemen (zelfs niet in deze film) en laten me dan ook vermoeden dat er een langere versie van de film zou zijn.Over de dvd van Blue Underground: eerst en vooral mijn Italiaans is misschien nog niet perfect maar de ondertiteling van de Italiaanse track zit er soms wel ver naast.De dvd mist blijkbaar bepaalde (belangrijke?) scenes (de Italiaanse director's cut dvd bevat dus inderdaad iets meer,toch maar eens aanschaffen) het is misschien niet veel maar toch... ;)
  14. Dr. David Menard

Ah kijk eens aan, kan ik me de moeite besparen de dure Japanse import aan te schaffen, mooi zo ! :) Grappig is dat Reynolds zich ontzettend schaamt voor deze film en zelf zover wou gaan dat ie alle prints wou opkopen en wou laten vernietigen, is natuurlijk gelukkig niet gelukt. :D  En als je het mij vraagt kan ie zich beter voor "Smokey & The Bandit"  schamen als voor deze SW van Corbucci (nog wel).
  15. bdc

bdc Incurably Insane

Een vriend van me zit hier ook al lang op te wachten.
    En alle Corbucci fans natuurlijk ook!  :)
  16. bdc

bdc Incurably Insane

17. bdc

bdc Incurably Insane

Gisteren mijn Italiaanse AVO vhs van Oro Hondo/Django Kill! (re-release versie) nog eens gekeken,de verschillen met de BU versie zijn miniem (en de BU heeft een paar scenes meer blijkbaar).
    De film lijkt wel meer een geheel,alhoewel ook deze erg veel print damage heeft op plaatsen...
    Blijkbaar moeilijk om hier nog een goede print van te vinden.
  18. Melzz

Melzz Monster Squad

My Name is Nobody

Vrij luchtige Western met Terrence Hill en Henry Fonda. De film begint erg sterk in een kapperszaak, als Henry Fonda zich laat scheren en er tergens langzaam een scheermes langs zn keel wordt gehaald. Deze kapper heeft niet veel goeds in de zin....

Hill is idolaat van Fonda en wil dat de man in stijl afscheid neemt van zn "carriere". Ik zie de film dan ook als een hommage aan de oude westernhelden zoals Fonda. De film is me echter iets te slapstick-achtig. Voorals als Hill zn befaamde bitch-slaps begint uit te delen.  De bewegingen worden dan behoorlijk versneld afgespeeld....werkt niet echt vond ik. Het begin en het einde vond ik dan ook het mooiste aan deze film.

Komische Westerns zijn niet echt aan mij besteed, geef mij maar rauwe en smerige actie met een serieuze toon. Ik zal het komische Westerngenre dan ook niet verder gaan verkennen. Zelfs de muziekscore van Morricone is erg vrolijk en clownesk. Hill heeft zeker een goede kop voor een revolverheld. Zijn er ook serieuze Westerns van de man of is het allemaal van dat kolderieke gedoe?
  19. Dr. David Menard

Als je een serieuze spaghetti western met meneer Hill wilt zien dan probeer eens "Preparati la bara!" aka "Django, Prepare a Coffin" van Ferdinando Baldi uit 1968. De film zelf is als een soort sequel op "Django" bedoelt maar Nero kon vanwege contractuele verplichtingen niet meedoen maar adviseerde Terence Hill voor de rol aangezien de heren wel een beetje op elkaar lijken en hij Hill wel een geschikte opvolger vond.

Er is een mooie Duitse DVD van E-M-S uit onder de titel "Django und die bande der gehenkten" die uncut is en ook een Engelse track bevat. Erg vermakelijke en rauwe SW en een verrassend goede Django sequel, maar ja met Baldi als regisseur kan het ook bijna niet anders. :) Leuk weetje is trouwens dat Gnarls Barkley voor zijn hit "Crazy" een stuk muziek uit deze spaghetti western gesampelt heeft !

20. Kungfuzombie

Kungfuzombie Monster Squad

En volgens mij is er zelfs een (hertiteld) Trinity film wat geen comedy is.

Ikzelf wil dat vervolg (?) op My name is nobody wel eens zien. Kijken of dat nou echt een vervolg is of dat het  gewoon weer creatief met de titel omgaan is.

Deel Deze Pagina