THE BEYOND (1981): Een Italiaanse Splatterclassick

Discussie in 'Europees' gestart door kinky queen, 20 jan 2005.

1. kinky queen Thrill me!!

Wee je gebeente als je hem nog niet gezien heb!! (hier dan een introductie  ;)  )

Volgens vele horror afficionado's  een van de grootste (Italiaanse) horrorfilms die ooit gemaakt is!

E TU VIVRAI NEL TERRORE L'ALDILÀ

THE BEYOND/SEVEN DOORS OF DEATH/AND YOU WILL LIVE IN TERROR - THE AFTERLIVE/DIE GEISTERSTADT DER ZOMBIES

Is een ontzettend bloederige film en zeker een van LUCIO FULCI 's beste horror uit z'n hoogtijdagen (die begon met het onofficiele vervolg op de amerikaanse horrorhit DAWN OF THE DEAD ) die gekenmerkt waren door z'n bloederige zombie films te weten:

[*] ZOMBIE 2 1979

[*] CITY OF THE LIVING DEAD 1980

[*] HOUSE BY THE CEMETERY 1981

THE BEYOND is in 1998 opnieuw uitgebracht door Quentin Tarantino's ROLLING THUNDER PICTURES in de bioscoop en met groot succes, het werd een midnight hit.

Louisiana, 1927. Tijdens een nachtelijk onweer is een grote groep mensen op weg naar het plaatselijke hotel. Zij houden de schilder die daar woont, een zekere Schweik, verantwoordelijk voor van alles en nogwat en dankzij hem zou er zelfs een eeuwige vloek op de stad en het hotel rusten. Met behulp van zware, ijzeren kettingen wordt Schweik op brute wijze afgeranseld (de sequentie lijkt min of meer gecopieerd uit DON'T TORTURE A DUCKLING, aan de muur gespijkerd en overgoten met ongebluste kalk

1981. Na diverse mislukte carrières in New York heeft Liza Merril (MacColl) eindelijk misschien wat geluk, zij erft een oud, vervallen hotel in Louisiana! Het gebouw moet eerst wel nodig opgeknapt worden en dat loopt niet echt op rolletjes want gelijk op de eerste dag valt een schilder van een steiger na het zien van een spookachtige verschijning. Problemen genoeg ook in de kelders van het hotel: die staan vol met water en da's altijd lastig. Joe de Loodgieter wordt ingehuurd om dat karweitje te klaren, maar hij stuit bij zijn hak- en breekwerk op veel meer dan hem lief is. Waar komt al die pech vandaan, vraagt Liza zich terecht af. En wie is dat blinde meisje dat haar aanraadt het hotel direct te verlaten?

Om het mysterie te ontrafelen krijgt Liza hulp van dokter John McCabe die werkt in het plaatselijke ziekenhuis, waar men er trouwens niet voor terugdeinst bijna vergane lijken aan de hersenscan-apparatuur te leggen.

Deze klassieker van Fulci is net als de overige gothic horrorfilms uit zijn creatieve bloeiperiode CITY OF THE LIVING DEAD (1980) en HOUSE BY THE CEMETERY(1981) gebaseerd op enkele elementen uit H.P. Lovecraft verhalen. Centraal staat wederom een mysterieuze toegangspoort tot een duistere en onheilspellende onderwereld, het domein van de levende doden, de Hel. De kelder van het hotel bevat zo'n doorgang en dankzij het hardhandige loodgieterswerk van Joe zal deze geopend worden.

Daar waar het thematisch vergelijkbare CITY OF THE LIVING DEAD nog te wensen overliet en beschouwd kan worden als generale repetitie, is THE BEYOND één van de zeldzame projecten van Fulci waarin alles lijkt te kloppen. De film vertoont opmerkelijke inconsistenties in de tijdlijn en voor wat betreft locaties maar deze ongerijmdheden werken in THE BEYOND juist atmosfeer-verhogend en versterken bij de kijker het gevoel een angstaanjagende nachtmerrie binnengezogen te worden. Dat de wetten van elementaire logica voortdurend worden genegeerd maakt de illusie een naargeestig, hels droomlandschap te betreden vervolgens compleet.

Naast een bovennatuurlijke, occulte sfeer is THE BEYOND uiteraard rijk aan het van Fulci bekende, harde en compromisloze geweld. De special effects zijn, alhoewel grotendeels uitstekend van kwaliteit, hier en daar helaas wel wat te overduidelijk nep, iets dat zeker de doorgewinterde horrorfanaat zal opvallen.

Echt bont maakt Fulci het bij een minutenlange sequentie waarin een man in een bibliotheek van een ladder valt, verlamd raakt en aangevallen wordt door tientallen spinnen. De beestjes bewegen zich piepend en krakend voort en eten vervolgens al smakkend het gezicht van de man op. Alhoewel bijzonder onsmakelijk is het geheel overduidelijk nep, iets dat benadrukt wordt doordat het geheel statisch en in close-up gefilmd is. De overige gruwelijkheden worden gelukkig beter in beeld gebracht, met behulp van snelle montage waardoor de impact oneindig veel groter is. Vooral het explosieve lot van Jill, het creepy meisje met de vlechtjes, is een voorbeeld van perfecte timing en montage en waarschijnlijk het special effects hoogtepunt van de film.

Een middels droomlogica gecreerde bovennatuurlijke sfeer, absurde situaties en hard, bizar geweld zijn de hoofdelementen van THE BEYOND een film die zeker niet voor iedereen is. Sommigen zullen het klaarblijkelijke genot waarmee Fulci inzoomt op de bloederige resultaten van het verschrikkelijke geweld afstotelijk vinden en te ver gaan. Ondanks de gedateerdheid van enkele effecten heeft THE BEYOND net als de overige horror-projecten van Fulci in elk geval nog steeds de kracht om te shockeren alhoewel de fantasy setting een en ander makkelijker verteerbaar maakt. Toevalstreffer of meesterwerk? Het is waarschijnlijk het hoogtepunt uit FULCI's carriere, een krachtige horrorfilm waar de diverse in zijn oeuvre terugkerende elementen elkaar in een afgewogen mixture op verrassende wijze aanvullen en versterken.

Met behulp van langdurige close-ups van de ogen, de spiegels van de ziel, richt Fulci zijn camera op de toegangspoorten tot het onderbewuste, de bron van waaruit volgens hem alle angsten zouden ontspringen. In THE BEYOND wordt het belang van de ogen nog eens onderstreept door de fysieke verandering die slachtoffers ondergaan wanneer zij, al dan niet gedwongen, de grenzen van de stoffelijke, werkelijke wereld overschrijden en hetgeen daarachter ligt binnentreden.

Niet voor watjes dus, deze splattermovie maar als je geinteresseerd ben in de Europese (horror) klassiekers is dit een niet te missen meesterwerk!

IMDB

DVD RELEASES

2. Beowulf Monster Squad

Volgens mij heeft niemand hier hem al gezien........ :D
  3. drunkenmaster Monster Squad

Zou je denken? ;)
  4. kinky queen Thrill me!!

Ja natuurlijk heeft iedereen hier die films al gezien!

:p

Maar je mag natuurlijk geen enkel risico nemen!

;)
  5. meroth Monster Squad

Samen met Gli Ultimi Zombi wellicht het beste wat de heer Fulci mij persoonlijk kon aandoen. De films van Fulci hebben wel steeds ergens enkele fouten (om nog maar van de dubbings te zwijgen) maar ze stralen zoveel enthousiasme en sfeer uit. Deze 2 vinden jaarlijks hun weg terug naar m'n video/dvd-speler.
  6. Phantasmagoria Black-gloved killer

Hehe :D

Denk dat er weinig forumbezoekers zijn die dit werkje niet kennen.

Voor mijn eigen site (ga ik weer Cinex... >:D ) sprak ik met de auteur van de Fulci Bijbel over o.a. The Beyond. hier dus
  7. Bub Monster Squad

Tof interview.
    En inderdaad Beyond Terror is een fantastisch boek al was het alleen al om de mooie en vele foto's. 8)
  8. CinEx Administrator

The Beyond is ook mijn favoriete Fulci (tot nu toe!). Vooral de sfeer in deze film spreekt me erg aan, en sommige beelden springen van het scherm (zoals de snelweg scène).

Leuke introductie topics zijn dit btw :)
  9. TinkerTex Monster Squad

Ik vond het einde wel goed :)
  10. Patat Hulpeloos slachtoffer

Ik sluit me aan bij m'n voorgangers. "The Beyond" is m'n favoriete Fulci: ik vind het een sfeervol, bijna surrealistisch meesterwerkje.

We krijgen het grootste gedeelte van de film sfeervolle shots van het gedoemde hotel en de spookachtige maar vredige Emily, terwijl de geschiedenis van het hotel voor ons, maar vooral voor de hoofdrolspelers almaar duidelijker wordt. Een prachtige, langzame opbouw van een ghostachtige story naar een echte zombiefilm.

De film weet perfect sfeer en gore te combineren. Heel wat scénes zijn doorspekt met bloed en lichaamsdelen die in de strijd worden gegooid -van ogen die worden uitgeduwd, lippen die worden opgegeten tot zelfs een afgebeten tong en een opengebeten hals-. En laat me vooral de sublieme bijpassende soundtrack niet vergeten. Eén van de weinige films die me bij elke kijkbeurt weer mateloos boeit en meesleept in zijn spookachtige, dromerige settings.
  11. mel Hulpeloos slachtoffer

Heb me erg vermaakt met deze film, maar:

dat is idd wel een beetje jammer en dat terwijl de rest van de film Juist zo goed is...
  12. Beowulf Monster Squad

Dit was de allereerste Italiaanse horror die ik zag en die maakte destijds zo'n indruk op me,dattie altijd een van mijn favorieten is gebleven,Ik kijk hem nu nog om de zoveel tijd.Absolute top.
  13. kinky queen Thrill me!!

OP aangepast en trailer ingevoegd
  14. Evil B. New Member

Die grote poster is mooi, zeg. Ik zie niet echt welke taal het is, maar het lijkt qua compositie wat op de Anchor Bay cover.
    Hoewel ik niet zo weg ben van Fulci's zombiefilms (ik vind zijn jaren '70 gialli veelal beter) springt 'The Beyond' er wel positief uit door de geweldige bovennatuulijke sfeer, de Louisiana locatie (altijd een goeie plaats om een horrorverhaal te situeren), goede muziek, geluidsontwerp etc.

Wel jammer dat je van die getekende posters niet vaak meer ziet. Ik zou tenminste geen recente films kunnen bedenken die dat nog gebruikt hebben; meestal is de poster samengesteld uit fotomateriaal.
  15. kinky queen Thrill me!!

Het is de Italiaanse theatrical poster
  16. CinEx Administrator

Vind ik ook heel jammer. Vroeger waren filmposters haast kunstwerkjes op zichzelf, en nu zijn het fotobewerkingen in Photoshop. Die kunnen ook mooi zijn, maar je mist toch die oude stijl.
  17. The Brood Inner Terror

Die hele grote bedoeld Evil B. waarschijnlijk, en dat is volgens mij een Thaise poster.
    Of is het Turks?
  18. kinky queen Thrill me!!

Ik heb hem destijds opgeslagen onder POSTER - THE BEYOND ASIAN geen idee waar hij precies vandaan komt, ik denk Japan
  19. CinEx Administrator

Thailand, ik herken de letters ;)
  20. The Brood Inner Terror

Zei ik toch.
    Hij is iig zeker niet Japans! Schaam je Kinky!

Deel Deze Pagina