THE CHASER http://www.imdb.com/title/tt1190539/ Regie: Hong-jin Na Scenario: Won-Chan Hong, Shinho Lee, Hong-jin Na Cast: Yun-seok Kim, Jung-woo Ha, Yeong-hie Seo, In-gi Jung, Hyo-ju Park Plot: Joong-ho is a dirty detective turned pimp in financial trouble as several of his girls have recently disappeared without clearing their debts. While trying to track them down, he finds a clue that the vanished girls were all called up by a same client whom one of his girls is meeting with right now. http://www.brightcove.tv/title.jsp?title=1398267091
The Chaser is een heel sterk debuut van Hong-jin Na afkomstig uit Zuid-Korea. Hoewel ik enigszins overeenkomsten zag met een film als Memories of Murder staat deze film bijzonder knap op eigen benen. Een pooier genaamd Jung-ho is geïrriteerd omdat er aantal meisjes niets meer van zich laten horen. Hij vermoedt dat ze door verkocht zijn. Op een avond krijgt hij een telefoontje van een klant en stuurt daar één van zijn meisjes toe. Hoewel het meisje niet wil gaan omdat ze zich ziek voelt dwingt Jung-ho haar toch. Enige tijd later realiseert hij zich dat het telefoonnummer overkomt met een bepaalde klant waar alle meisjes worden vermist. Hij besluit om de klant eens een bezoek te brengen. Een heus kat en muis spel volgt met dodelijke gevolgen. Een uitzonderlijk knappe film. Niet alleen is het acteerwerk uiterst sterk het script zit vol met plotwendingen die je op je op rand van je stoel brengt. Zo zitten er wendingen in die je naar de keel doen grijpen. Waarbij vooral het einde voor zichzelf spreekt. Nergens sentimenteel gedoe of andere nonsens. Nee, een duistere thriller die vooral s’ nachts afspeelt. Hoewel ik hem niet 1, 2, 3 in een bepaalt hoekje kan plaatsen. Want buiten het misdaadverhaal is het vooral een thriller met bloedige taferelen. Zo zitten er ook beestachtige horrorelementen in die de film alleen maar naar een hoger plan brengen. Ik las ergens al dat de remake in de maak is. Tja, wat ik kan hier over zeggen. Ik zou als een gek het origineel zien zodat je weer eens ouderwets omvergeblazen kan worden. En de remake laat maar weer eens zien dat originaliteit en creativiteit ver te zoeken is in Hollywood. 8.2
Ik vond dit echt een van de sterkste Koreaanse thrillers die ik ook gezien heb. Pas vrij recent gezien. Absoluut een van de meer memorabele films die ik de laatste tijd zag. Zeer sterk gescreven karakters, zwarte comedy (!), zieke suspense. En dat einde. Als je deze nog niet hebt gezien , check hem dan echt zsm.
The Chaser (2008) Koreaanse film waarbij een pooier een hoertje in de handen van een seriemoordenaar stuurt. Hij gaat eigenhandig op zoek naar de moordenaar maar stuit vervolgens op veel bureaucratisch gedoe van de politie. Erg spannend begin en ook het laatste stuk is een nagelbijter. Helaas vond ik het middenstuk bij vlagen wat traag. Er had wel wat in gesneden mogen worden. Brute film die bij mij oprecht een naargeestig gevoel wist aan te wakkeren. 7,7