Tucker & Dale vs Evil (2010) Blu-ray review

Discussie in 'DVD en Blu-ray reviews' gestart door CinEx, 6 aug 2011.

1. CinEx Administrator

Tucker & Dale vs Evil (2010)

Regie: Eli Craig
    Cast: Tyler Labine, Alan Tudyk, Katrina Bowden, Jesse Moss

Blu-ray release: Entertainment One
    Beeld: 1080p widescreen (2.35:1)
    Geluid: DTS-HD MA 5.1 Engels
    Ondertiteling: Nederlands
    Extra’s: trailers
    Regio: A/B/C

Kamperen in het bos pakt zelden goed uit in horrorfilms, want achter iedere boom kan immers een freak of bloeddorstige zuiderling schuil gaan. In Tucker & Dale vs Evil viert een groepje studenten hun vakantie in het bos, en op weg naar hun bestemming worden ze gepasseerd door twee starende, ruig uitziende rednecks. Dat belooft weinig goeds, want we weten allemaal hoe dat doorgaans afloopt. En daar zit de kracht van deze film, want hoewel hij wordt bevolkt door wandelende clichés, worden de twee rednecks (Tucker en Dale) neergezet als knuffelberen die geen vlieg kwaad doen en kampen met minderwaardigheidsgevoelens. Voor Dale is het liefde op het eerste gezicht als hij Allison ontmoet, de lieveling van het groepje kampeerders. Maar Dale weet niet hoe hij een meisje moet benaderen. Zijn klungelige toenaderingspogingen worden telkens verkeerd geïnterpreteerd, en zelfs als hij het meisje van verdrinkingsdood redt en verzorgt in zijn vakantiehuisje, zien de hippe stedelingen hem aan voor moordenaar en gaan ze een gewelddadige confrontatie aan waarbij iedere poging van Tucker en Dale om hen aan hun verstand te brengen, uitmondt in een bloedige samenloop van omstandigheden.

Hoewel de jonge acteurs rollen spelen die met een blanco A4tje omschreven kunnen worden, zijn Tucker en Dale volmaakte en aandoenlijke personages in bizarre omstandigheden waar genrestereotypes per ongeluk sneuvelen zonder dat het duo, dat in iedere andere slasher gretig op ze in zou hakken, daar verantwoordelijk voor is. De hoogtes van het vergelijkbare Shaun of the Dead bereikt Tucker & Dale vs Evil niet (dialogen zijn minder ad rem en de visuele flair ontbreekt), maar de film is uit hetzelfde hout gesneden en wel degelijk een leuke, verrassende horrorkomedie.

Op Blu-ray maakt Tucker & Dale vs Evil een ietwat teleurstellende indruk. Detail is voornamelijk op de voorgrond zo hoog als je van een moderne film verwacht (texturen en objecten zijn vaak haarscherp), maar de compressie (VC-1 codec, 18GB) is niet altijd toereikend om de bosrijke achtergrond zonder vervormingen weer te geven. Ernstiger is echter een vertekende kleurbalans, want zwart is eerder grijs en de kleurintensiteit heeft daar constant onder te lijden. Na verloop van tijd valt het de meeste kijkers waarschijnlijk niet meer op, maar perfectionisten zullen zich er zeker aan storen. Het DTS-HD MA 5.1 geluidsspoor bevat geen noemenswaardige kwaliteiten, maar daar we hier met een komedie te maken hebben (met vermoedelijk een bescheiden budget), is het niet zo gek dat de film je niet om de oren slaat met surroundeffecten of een uitgekiend geluidsontwerp. Het geluidsspoor doet kortom zijn werk, zonder op te vallen in positieve of negatieve zin.

Tucker&Dale_ce_1.jpg Tucker&Dale_ce_2.jpg Tucker&Dale_ce_3.jpg
  2. kinky queen Thrill me!!

Vind je hem leuk genoeg om een Amerikaanse editie in huis te halen en hem daarmee te vergelijken?
  3. CinEx Administrator

Ik vind het een leuke film, maar nee, zó leuk niet ;)
  4. The Brood Inner Terror

Gisteren gezien en heb me er ook mee vermaakt.

8 / 10

De NL BD maakt idd een fletse indruk. Kleuren zijn wat flets (maar kan ook zo bedoeld zijn) en zwartniveau is niet zo goed en eerder grijs.
    Verder heb ik me nergens aan gestoord en is het wel in orde. Maar geen extra's en niet eens een menu, maar wel een aantal trailers voor de
    film in bedroevende kwaliteit.

Deel Deze Pagina