Naked Weapon vond ik minder,je merkt dat een nieuw tijperk voor de HK film was aangebroken. De Amerikaans-Aziatische actrices/acteurs,minder sleaze en vooral de veel mindere aktie (ronddraaien en wat wirework met veel editing trukjes en cgi)... Geef mij ook maar Naked Killer!.
The Greatest Lover (1988). In deze komedie gooit Chow Yun-Fat alle remmen los en zet hij zichzelf behoorlijk te kijk als een simpel figuur dat samen met vrienden Eric Tsang en Shing Fui-On illegaal de grens oversteekt van China naar Hong Kong. Ze hebben geen inkomen of verblijfplaats en raken elkaar meteen uit het oog. Chow is een tijgerpoep-etende idioot, maar dan wel een knappe idioot, en dat blijft niet onopgemerkt: een rijke zakenman komt hem tegen en spant hem voor zijn karretje. Hij is namelijk zojuist bedrogen door twee knappe, arrogante krengen (Pauline Wong en Nina Li Chi), en om wraak te nemen wil hij van Chow een gentleman maken die uiteindelijk de dames op hun plek zal zetten. Daarvoor gaat Chow in de leer bij Anita Mui, een bekakte en strenge dame die hem zal omtoveren tot echte gentleman. Maar dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Chow is behoorlijk maf en soms super irritant, maar je blijft toch kijken, alsof het een treinwrak betreft. Los daarvan is de film nog best vermakelijk ook. Saai kun je hem in ieder geval niet noemen. Daar zorgen Anita's gekke kostuums en Clarence "Naked Killer" Foks vlotte regie wel voor.
The Good, the Bad & the Beauty (1988). Frankie Chan is een ambitieuze man: componeren, produceren, regisseren, schrijven en acteren, hij doet het allemaal, en liefst tegelijk, zoals in deze actiekomedie. Samen met Kent Cheng speelt hij een rechercheursduo dat onderdak geeft aan smokkelaar Cherie Chung, die betrokken is bij een illegale diamantenhandel. Via haar hopen ze de grote baas achter de schermen op te pakken, maar dat gaat moeilijk wanneer Kent Cheng verliefd op haar wordt, en haar criminele partners haar proberen uit te schakelen. Veel actie volgt, zowel te land als ter zee, in een zeer actierijke en onderhoudende finale vol speedbootachtervolgingen. Er wordt lekker op los geknald en gestunt, en Kent Cheng blijft een geestige verschijning.
Phobia (2008) Leuke Thaise horror anthology. De eerste twee segmenten zijn wel oké, maar de derde en vierde vond ik erg goed. Het derde deel over 4 jongens die gaan kamperen was erg grappig, ze hebben het veelvuldig over films en spoilen aardig wat, inclusief Shutter (van dezelfde makers) en krijgen natuurlijk zelf ook met geesten te maken. Het laatste stuk is dan weer een pure Aziatische ghoststory. Een stewardess moet in haar eentje een lijk vergezellen op een lange vlucht. Niet super origineel maar doeltreffend! Vanavond Phobia 2.
School on Fire (1988). Solide film van Ringo Lam, waarmee hij een grauwe blik werpt op een willekeurige middelbare school in Hongkong, waar leerlingen onder invloed van bendeleden steeds brutaler en onhandelbaarder worden. De sfeer is naargeestig en het lijkt alsof Lam een serieus probleem aan de kaak wil stellen, maar toch valt hij terug op een sensationele portrettering van de Triade bendes, waardoor geloofwaardigheid soms ver te zoeken is. De film is wel vrij realistisch in het uitbeelden van gewelddadige confrontaties, en ik kan me voorstellen dat alle acteurs niet zonder blauwe plekken of breuken naar huis zijn gegaan. Vooral de finale maakt indruk, want hier lopen de emoties hoog op als leraren en studenten hun ondankbare bestaan helemaal zat zijn en de confrontatie aangaan met de bendeleden, wat resulteert in een pure geweldsexplosie.
ITTTTTTSSSS ALIIIIIIVEEEEE!!!! is een sushiland filmpje er staat zombie en het is behoorlijk freaky dus hoort hier eeerder thuis dan het plaats hier een filmpje
Vampire’s Breakfast (1987). Het probleem met Chinezen is dat ze geen flauw benul hebben van hoe je een goede horrorfilm maakt. Een film als deze kan er soms best sfeervol uitzien, maar er is altijd wel iets dat niet klopt, zoals de achterlijke geluiden die de "vampire" maakt als hij op mensenjacht gaat. Kent Cheng is een journalist die een vampier op het spoor komt. Hij ruikt dus een goed verhaal en riskeert zijn leven om de geblondeerde vampier op foto vast te leggen. Suspense is ver te zoeken, en op de lachspieren werkt het allemaal ook niet echt, dus vrolijk werd ik hier niet van. Goed, er zijn slechtere HK horrorfilms, maar dan leg ik de lat wel laag.